Hvorfor du bør vurdere kjøkken fra IKEA

- Det er ikke bare kroneprisen du bør se på når du skal handle kjøkken. Det er Einar Ryvardens konklusjon etter å ha kjøpt og installert kjøkken fra en tradisjonell kjøkkenleverandør.

Publisert
Sist oppdatert
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.


Undertegnede, til vanlig redaktør i digi.no, skriver denne artikkelen etter å ha kjøpt og fått installert et kjøkken fra en tradisjonell kjøkkenleverandør. Min konklusjon er nemlig klar:

Neste gang vil jeg vurdere Ikea mye nøyere, og det er ikke nødvendigvis på grunn av pris.

Hvilken leverandør jeg har handlet av er ikke så viktig, men min erfaring om forsinkelser og feil går igjen hos mange jeg kjenner. Hovedutfordringen med de tradisjonelle leverandørene er at de kjører det som i IT-bransjen kalles Dell-modellen.

Produseres i utlandet

For å spare penger og kutte ut lager, produseres mye på ordre – det lages først når du har bestilt – og det skjer i utlandet. Dette betyr lang leveringstid. Det er ikke så stort problem i første runde – du kan godt vente litt og du skal kanskje rive ut det gamle.

Spesialbestilling gir også en fordel – du kan velge i et større utvalg og få tilpasset alt du vil. Men det er også her første problem dukker opp. Dette stiller nemlig store krav til din kundekonsulent som skal taste inn din ordre.

Lang ventetid ved feil

For når - ikke om – det dukker opp feil, skaper den lange leveringstiden et problem. For da skal delene du mangler, eller som må gjøres om igjen, først lages på nytt og så transporteres fra utlandet. Når det da i mitt tilfelle blir flere bytterunder, blir sommer til høst. Mine erfaringer er ikke enestående, alle jeg kjenner som selv har kjøpt skreddersydd kjøkken har vært igjennom minst en bytterunde.

Til sammenligning er det å velge riktige moduler i Ikeas lille sortiment ikke særlig vanskelig. Det klarer de fleste selv, selv om enkelte likevel vil irritere seg over at de for eksempel ikke finner skap/skuffer på 50 eller 70 centimeters bredde.

Bestilte i juli...

Jeg fikk levert kjøkkenet i juli og har enda ikke mottatt de siste riktige delene. I mangel av riktige dører til overskapene har jeg ikke fått tatt disse i bruk. Nå har jeg hatt en hyggelig leverandør som har gitt meg et passende avslag for forsinkelsene, men det har altså gått over tre måneder.

Et annet problem er at du i praksis har få rettigheter. Du kan riktignok kreve prisavslag, men her er det ingen fast regler, noe som gjør slikt vanskelig. Rabatten du får vil avgjøres av hvor hyggelig selgeren er og hvor flink du er til å krangle.

Muligheten til å heve kjøpet egentlig er en meningsløs rettighet når du allerede har skrudd fast kjøkkenet og tatt det i bruk før manglene oppdages.

Hadde jeg handlet ferdigvarer og bommet, kunne jeg ha dratt opp til Ikea neste dag og byttet til det riktige. (Stort sett, selv om Ikea har latterlig lange påfyllingstider hvis lageret er tomt.) Hadde jeg selv borret hull feil, kunne jeg kjøpt nytt skapskrog eller sparklet, men det gjør du ikke når du har betalt 65.000 kroner.

Skreddersøm VS ferdigvare

Problemstillingen om fordeler og ulemper mellom skreddersøm og ferdigvare blir stadig viktigere i alt vi handler. Nordiske lønnskostnader gjør at vi tar oss råd til stadig mindre skreddersøm. Samtidig gjør Kina og andre lavkostland det stadig mer prisgunstig å kjøpe ferdigvare.

Dessuten: På tre uker ville jeg som kjøkkenleverandør tenkt at jeg kunne flytte også skreddersøm til Kina eller India.

Dagens kommentar er ført i pennen av Einar Ryvarden, redaktør i DinSides søsterpublikasjon digi.no.

Har du gode eller dårlige erfaringer med kjøp av kjøkken? Del det med oss i diskusjonsgruppen!


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer