Hva gjør du når kjøleskapet fusker litt eller vaskemaskinen ikke virker optimalt? Skyldes svikten en produksjonssvakhet, og du oppdager det innenfor reklamasjonsfristen på fem år, har forhandler eller produsent plikt til å reparere feilen, eller å erstatte produktet om de ikke klarer å reparere feilen i løpet av tre forsøk.
Men dra med seg vaskemaskinen tilbake til butikken tre ganger? Da er det lettere å selge den billig brukt, eller gi den bort på Finn, mot at noen henter den. Men visste du at du sannsynligvis ikke trenger å løfte en finger?
– De aller fleste reparasjoner av hvitevarer foregår hjemme hos kunden, og det er leverandørene som utfører den servicen gjennom sitt servicenettverk, sier Lorenz Jacobsen, ettersalgsansvarlig i Elkjøp til DinSide.
Lar ikke feilen seg reparere på stedet, er det fortsatt produsentens ansvar, og den som må besørge og finansiere frakt.
Les også: Alt om reklamasjon på DinSide
Her går grensen
En av årsakene til at produsentene gjerne tar reparasjonen på stedet, er at feilen kan være knyttet til påkoblinger i boligen, for eksempel vannkoblingen på vaskemaskinen. Men som nevnt over: Må varen inn på verksted, skal det ikke koste deg en halv kalori eller krone. Produsenten skal ikke bare betale for frakten fra døren, de skal også sørge for å få båret ut store og tunge varer.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger