Jøss, er prisen bare 47 kroner?

Reklamen fra e20 lover særdelses billig strøm. Men hva er egentlig prisen?

KUN 47 PER MÅNED: Det e20 egentlig forsøker å si, er at du betaler 47 kroner per måned i tillegg til spotprisen, uten å betale ekstra påslag for strømmen du bruker. Foto: e20
KUN 47 PER MÅNED: Det e20 egentlig forsøker å si, er at du betaler 47 kroner per måned i tillegg til spotprisen, uten å betale ekstra påslag for strømmen du bruker. Foto: e20 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Strøm til innkjøpspris. Ingen skjulte kostnader. Et produkt. En pris. Kun 47 kroner per måned, er budskapet i e20s markedsføring av egen strømavtale.

Selv om det kan se ekstremt billig ut ved første øyekast, betyr strøm til innkjøpspris at du betaler langt mer enn 47 kroner per måned på strømregningen.

Betaler du for mye for strømmen?Finn ut med DinSides strømkalkulator

Kan være villedende

Det er ikke bare DinSide som reagerer på markedsføringen av e20s strømpriser.

– Ved første øyekast ser det ut som om man kun skal betale 47 kroner per måned. Her burde e20 opplyst bedre om hva forbrukeren faktisk skal betale, sier jurist i Forbrukerombudet Brit Røthe til DinSide.

Røthe påpeker at det ved markedsføring av strømpriser ikke skal være nødvendig for forbrukeren å gå inn på avtalevilkårene for å forstå hvor mye man faktisk skal betale.

Hun legger også til at slett ikke alle forbrukere har kjennskap til hva strøm til innkjøpspris betyr.

– Uten å ha sett grundig på saken, er det ingen tvil om at dette kan være snakk om villedende markedsføring, sier Røthe.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer