Kaffekrigen hardner til

Nestlé og Nespresso tapte viktig søksmål i Tyskland. Det kan bety frislipp for billigere kaffekapsler.

Det er kaffekapslene til Ethical Coffe Company, Nestlé har prøvd å stoppe ved å anlegge søksmål. Nå har de tapt i Tyskland. Foto: Per Ervland
Det er kaffekapslene til Ethical Coffe Company, Nestlé har prøvd å stoppe ved å anlegge søksmål. Nå har de tapt i Tyskland. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nestlés Nespresso-konsept har vært en gigantsuksess, ikke bare i Norge, men også på verdensbasis. Én ting er maskinene, men selskapet har den virkelige inntjeningen på å binde kundene til å kjøpe en spesiell type kapsler.

Men stort salg betyr også store inntekter, og kaffekrigen handler ganske enkelt om hvilke kapsler som skal kunne brukes i hvilke maskiner.

Nestlé har derfor gjort alt de har kunnet for at kun deres egne Nespresso-kapsler skal bli brukt i deres maskiner. Men ingen patenter er vanntette, og da ender sakene ofte i rettsapparetet.

Flere konkurenter

I mai fortalte vi for eksempel om kopikapslene som selges i norske ICA-butikker, og Kirsten Hovland - nordensjef hos Nespresso uttalte da:

– Som pioneren innen kapselbaserte kaffekonsepter er det ingen overraskelse at andre aktører og konkurrenter lanserer alternative produkter i dette segmentet hvor Nespresso har hatt stor suksess over mange år. Vi er forberedte på konkurranse, ønsker den velkommen. Samtidig er vi overbeviste om at våre kunder fortsatt vil etterspørre og foretrekke Nespressos høye kaffekvalitet og brede sortiment, sier Hovland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer