I november dro Camilla Herland og mannen på Boligmessen på jakt etter hvitevarer. Etter en dialog med Fresh Interiør valgte de å kjøpe alle hvitevarene de trengte av forhandleren.
Tirsdag morgen, flere måneder etter å ha forhåndsbetalt for hvitevarene, fikk Herland en overraskende telefon:
- Produsent Miele ringte og fortalte at Fresh Interiør var konkurs. De hadde varene vi hadde bestilt, men hadde ikke fått betalingen fra Fresh Interiør. Vi har nok å styre med renoveringsprosjektet, så det her kom som en veldig kjip overraskelse, forteller hun til DinSide.
Avisa Oslo omtalte saken først.

- Skor seg på forbrukerne
Stolte på butikken
Konkursen betyr at Camilla og mannen er 130 000 kroner fattigere, men hvitevarene til huset mangler de fortsatt.
- Fresh Interiør framsto som en seriøs aktør, som de sikkert var også, men nå er vi satt i en veldig kjip situasjon. Det falt oss ikke inn at de ikke skulle betale leverandørene, man stoler jo på butikker. Vi tenkte at alt var greit, forteller hun.
Nå har hun ringt og sendt e-post til Fresh Interiør uten hell.
- Beskjeden vi fikk på tirsdag var grusom. Oppussingsbudsjettet var utfordret allerede, så dette her er veldig kjedelig.

- Fryktelig useriøst
Produsent Miele har tilbydd ekteparet 40 prosent avslag på hvitevarene, men Camilla er usikker på hva de skal gjøre.
- Vi må fortsatt ut med 78 000 kroner ekstra, men vi har nesten ikke noe annet valg enn å dekke det. Nå skal jeg ta noen flere telefoner og undersøke litt ekstra før vi tar en avgjørelse.
Hadde ekteparet betalt for hvitevarene med kredittkort ville kortselskapet betalt pengene tilbake.
- Vi burde selvfølgelig brukt kredittkort, men vi så aldri for oss dette. Mannen min betalte med en vanlig bankoverføring siden det var en faktura, så vi får ikke gjort noe med det.
Meld inn kravet til konkursboet
Johan Ratvik, konkursboets styrer, forklarer at man i utgangspunktet gir butikken et usikret lån når man betaler på forskudd.
- Hadde varen tilhørt Fresh Interiør og ikke leverandør, ville kunden fått varen. Det er banken som styrer varelageret i denne, men de har sagt at de vil respektere dette, sier han til DinSide.
Videre forteller han at de fleste kundene har betalt forskudd.
- Men så har ikke Fresh Interiør betalt leverandøren, som nå ikke har noen plikt til å levere ut varene.
Han håper nå at de som er berørt melder krav til konkursboet.
- Da får jeg oversikt over hvor stor sum det er snakk om. Hvis ikke boet kan betale tilbake summen, så er pengene tapt. Men leverandør Miele har sagt at de skal komme med et godt tilbud på 40 prosent.
Fresh Interiør har ikke besvart DinSides henvendelser.