I vårt naboland Sverige er entreprenørene nå så desperate at de tyr til nygamle salgstriks. NCC selger nå nye borettslagsleiligheter der du får bo gratis det første året. Disse ligger i Sollentuna og Sundbyberg, melder Di.se.
Les også: Ikke la deg lure av gavekort
Heidi Housten forteller til den svenske avisen at hun kjenner igjen salgstrikset fra 2003 da hun og samboer kjøpte en stor leilighet i bydelen Hammarby Sjöstad. 2003 var trangt for utbyggere, og spesielt i den nye miljøbydelen. Flere hundre boliger fra tre millioner og oppover endte opp tomme. Den gang ga de 250.000 kroner cashback, og måtte ty til tilgift av typen: Kjøp en leilighet, få en Toyota med på kjøpet.
Les mer: Spar strøm i svinedyre boliger
NCC tilbyr, ifølge E24.se, null kroner i avgift i ett år til kjøpere av leiligheter i prosjektene i Sollentuna eller Sundbyberg.
- Ja, det er et forsøk på å lette prosessen for våre egne kunder å kjøpe leiligheter når det er vanskeligere å få lån, sier NCCs vikarierende pressesjef Lovisa Lagerström Lantz til di.se.
Selskapet har foreløpig ingen planer om å dele ut gratis biler til boligkjøpere. - Men finnes det noe annet vi kan hjelpe med, som flyttehjelp, eller å bytte ut fliser, kan vi hjelpe med det, sier Lagerström Lantz.
Les også: Kjøp hus, få 5.000 kroner i måneden
Ikke aktuelt i Norge
Høres dette ut som ønsketekning, må vi imidlertid skuffe dem som tror at noe lignende kan skje i Norge.
- Vi har ikke vurdert dette, sier Thomas Re. Johnsen, administrerende direktør i NCC Bolig til DinSide.
Men i dagens marked kan du forvente en viss prisreduksjon på nye boliger.
- Vi har forholdsvis få usolgte boliger i dag, i NCC Norge. Det vi har sett er at vi må markedstilpasse prisene - da får vi solgt boligene.
NCC har justert prisen på nye boliger ned med rundt syv prosent i snitt. - Vi har også færre boliger til salgs nå enn vi hadde tidligere. Bransjen har tilpasset seg markedet, sier Johnsen.
Han forteller at NCC hadde forventet en viss prisnedgang, men ikke i like stor grad som det vi nå ser. - Det har mye med psykologien i markedet å gjøre, sier Johnsen, og legger til: Vi ser ikke så svart på situasjonen. Rett pris på rett produkt selger.