Hvert år ligger håndverkerbransjen på topp-ti-lista i Forbrukerrådets henvendelsesstatistikk, og i sommer kom bransjen dårlig ut i en undersøkelse utført av Statens institutt for forbruksforskning.
Nå har håndverkerne tatt saken i egne hender og har sammen med Forbrukerrådet opprettet en klagenemnd for håndverkstjenester på fast eiendom. Det melder Aftenposten.
Fra 1. november blir det derfor lettere å klage på for eksempel dårlige oppussingsjobber.
I dag behandles de fleste håndverkertvister av Forbrukertvistutvalget, som bruker mellom seks og 12 måneder på en klagebehandling. Forbrukere som har kjøpt håndverkertjenester av en organisert bedrift, loves en klagebehandling på maksimalt tre måneder.
Administrerende direktør i Norske rørleggerbedrifters landsforbund, Tor Backe, håper den nye klagenemnda kan være med på å gi håndverkerbransjen et bedre omdømme enn det den har i dag.
- Vi synes det har vært en del overdrevne oppslag om dårlig håndverkerarbeid de siste årene, men nå får vi hvert fall en mulighet til å se realitetene selv. Vi får også silt ut klager på våre bedrifter, og kan ta klagene direkte opp med bedriftene det gjelder i den utstrekning de er berettiget, sier Backe til Aftenposten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger