Riktig soveromstemperatur

Knuser søvnmyte

Det er faktisk en annen temperatur enn den du har på soverommet som er viktigst for søvnkvaliteten din.

VARMT, KALDT...: Eller akkurat passe? Forskerne er enige om den ideelle soveromstemperaturen, men forteller at det er en annen temperatur enn den i rommet som er viktigst for søvnkvaliteten. Foto: Linn Merete Rognø.
VARMT, KALDT...: Eller akkurat passe? Forskerne er enige om den ideelle soveromstemperaturen, men forteller at det er en annen temperatur enn den i rommet som er viktigst for søvnkvaliteten. Foto: Linn Merete Rognø. Vis mer
Publisert

De fleste synes nok ikke at det er superbehagelig og enkelt å sove om man blir liggende og fryse i en kald seng. Et kjølig soverom, derimot, har du kanskje hørt at forskere mener at vi sover bedre i.

Og romtemperatur betyr mye - men det er en annen temperatur som er avgjørende for søvnkvaliteten din.

Dette, samt flere gode søvntips, får du av to eksperter!

Kroppens reaksjon på kulde

Men først:

Hvor kaldt tåler de fleste av oss å ha det rundt oss når vi skal sove?

- Man kan tåle å sove i veldig lave temperaturer så lenge man har en isolerende dyne der kroppsdeler ikke kommer utenfor dynen, og der det ikke oppstår temperaturleksjoner, sier Ståle Pallesen, professor og ekspert på søvn og søvnforstyrrelser ved Universitetet i Bergen.

Men desto mer ekstrem temperatur, desto høyere sannsynlighet er det for at søvnen blir forstyrret. Når det er kjøligere enn det kroppen anser som behagelig, er det for det første vanskeligere å slappe av og falle i søvn, og det kan føre til dårlig søvn med mange oppvåkninger om natta.

For i kroppen vår skjer det mye på én gang når vi fryser, forteller Laura Bojarskaite, postdoc og søvnforsker ved Universitetet i Oslo.

- Når det er veldig kaldt, trekkes blodårene sammen, man blir kortpustet og dette legger ekstra press på det kardiovaskulære systemet vårt for å få regulert kroppstemperaturen igjen. Da klarer ikke kroppen å slappe godt nok av til å sovne, sier Bojarskaite.

Grunnen til at blodårene trekker seg sammen er fordi kroppen prøver å redusere varmetapet, da øker også blodtrykket.

- Dette kan også redusere blodtilførsel til slimhinner i hals, og undertrykke immunresponser slik at risikoen for luftveisinfeksjoner kan gå opp, sier Pallesen.

- Men her snakker vi om sterk kulde, som neppe finner sted i senga under en dyne. Det er neppe helsefarlig i seg selv å sove i et veldig kaldt soverom, forsikrer Pallesen.

15-20 grader

Hvilken temperatur man er komfortabel med å ha på soverommet, varierer fra person til person, påpeker Pallesen og Bojarskaite.

Men ifølge de fleste søvnspesialister, ligger den mest ideelle temperaturen for søvn på mellom 15-20 grader, opplyser de to.

- Om det er kjøligere eller varmere enn dette, vil søvnkvaliteten i gjennomsnitt bli dårligere, og det tar lengre tid å sovne, forteller Bojarskaite.

Samtidig er det også viktig med god luftkvalitet i soverommet, understreker hun.

- Derfor er det lurt å lufte litt på rommet før man skal sove, tipser hun.

Viktigere enn romtemperatur

Selv om man ofte fokuserer på ideell soveromstemperatur, er det, ifølge Bojarskaite og Pallesen, faktisk ikke denne temperaturen som er avgjørende for søvnkvaliteten vår.

Det viktigste for god søvn er nemlig temperaturen helt inntil kroppen vår. Studier viser at denne ideelt bør være 29-31 grader, opplyser Pallesen.

- Poenget er at en må se soveromstemperaturen opp mot diverse forhold som kan påvirke temperaturen inntil kroppen, presiserer han.

Det er altså greit å ha det ganske kaldt på soverommet så lenge du har en tykk og varmeisolerende dyne. Den isolerende effekten av pyjamas har også noe å si.

Men også sovestilling kan ha noe å si, ifølge forskeren:

- Sover du for eksempel i fosterstilling, reduseres varmetapet en god del sammenliknet med å ligge på rygg og sove i «stjernestilling», forteller Pallesen.