Krever høyere kabel-TV-priser

Telenor og UPC vil ha endret reglene slik at de kan øke prisene når de vil. Da må kundene forhåndsfinansiere utbyggingen av nye, digitale kabel-TV-tjenester, sier Forbrukerrådet.

Publisert
Sist oppdatert

For noen uker siden tok Telenor Avidi og UPC kontakt med forbrukermyndighetene for å endre standardkontrakten for salg av kabel-TV-tjenester.

Målet var å få lov til å øke prisene når de vil.

Prisgalopp

Dagens kontrakt, som kabel-TV-selskapene er pålagt å bruke, har en prisreguleringsklausul som kun gir dem lov til å øke prisene når de endrer kanaltilbudet.

- Kabelselskapene sier prisøkningene skal finansiere investeringer i ny teknologi. Vi mener dette ensidig kommer bransjen til gode, ikke forbrukerne, sier Jon Andreas Lange, juridisk rådgiver ved Forbrukerrådets sekretariat.

Forbrukerrådet frykter prisgalopp hvis kontrakten endres slik kabel-TV-bransjen ønsker. De er også motstandere av at folk skal betale for noe de ikke har fått.

Brukerne

- Kundene bør ikke betale for å utvikle ny teknologi. I stedet bør kundene som faktisk tar i bruk tjenestene, betale når tjenestene er på plass, sier Lange.

Dagens monopolliknende konkurransesituasjon er et annet forhold som bekymrer.

- Vi ønsker ikke å åpne for større prisøkninger før vi har reell konkurranse innen kabel-TV. Mange har i dag kun tilgang til én kabel - enten fra UPC eller Telenor - og kan ikke bytte til et annet selskap hvis prisene stiger, sier Lange.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer