Velge strømleverandør

Lanserer sertifiseringsordning for trygg strømhandel

Trygg strømhandel skal gjøre det enklere for kundene å velge en god strømleverandør. Forbrukerrådet mener derimot at det fortsatt ikke vil bli godt nok for strømkundene.

TRYGG STRØM: Strømbransjen starter en egen ordning for å sertifisere strømselskaper som oppfyller visse krav. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix
TRYGG STRØM: Strømbransjen starter en egen ordning for å sertifisere strømselskaper som oppfyller visse krav. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Sertifiseringsordningen består av en rekke krav som strømleverandørene må tilfredsstille når det gjelder markedsføring og salg av strømprodukter, oppfølging av kundene, opplæring av egne ansatte og liknende, skriver Energi Norge i en pressemelding.

– Målet er at «Trygg strømhandel» skal bli et kvalitetsstempel for selskapene som kundene vil se etter når de velger leverandør. Vi ønsker også at ordningen skal skape økt tillit til både strømmarkedet og den enkelte leverandør, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge.

Samtidig påpeker Forbrukerrådet at sertifiseringsordningen kun er en konkretisering av allerede lovpålagte krav til strømbransjen, og at den ikke vil forhindre prisendringer med kort varsel eller dårlige strømavtaler.

Slik blir de sertifisert

Sertifiseringen vil ifølge Energi Norge bli administrert og gjennomført av Det Norske Veritas. Strømleverandører som ønsker å bli sertifisert, må dokumentere at de tilfredsstiller bestemte krav. I tillegg må selskapene bestå årlige revisjoner og uanmeldte stikkprøver.

Norge har over 100 strømleverandører, og de første sertifiserte leverandørene ventes å være på plass i løpet av våren. Navnene vil bli kunngjort på nettsida Tryggstrømhandel.

De viktigste kravene:

  • Strenge krav til salgsaktiviteter på telefon, sosiale medier, dørsalg, stand osv. Gjelder også underleverandører som har direkte kontakt med kunden.
  • Krav til kompetanse hos ansatte og gode prosesser for klagebehandling mm.
  • Strømproduktene skal være enkle å skille fra hverandre ved markedsføring.
  • Kunden skal kunne velge kanal for prisvarslinger - for eksempel SMS eller e-post.
  • Tydelig merking av kampanjetilbud og hva som skjer etter tilbudsperioden.
  • Åpenhet om alle priselementer og varigheten på strømproduktene.
  • Enkelt å bytte leverandør, og færre henvendelser om å komme tilbake.

Burde være selvfølgelig

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, sier til Dinside at de synes det er bra at bransjen har tatt innover seg at det må bli tryggere og enklere å være strømkunde.

Hun synes også det er positivt at det stadfestes at kundene skal varsles direkte ved prisøkninger og kampanjepriser skal merkes tydeligere.

- Samtidig er sertifiseringsordningen i hovedsak en konkretisering av allerede lovpålagte krav og en bekreftelse på at avtaler skal holdes og forstås av kundene. Dette burde være selvfølgeligheter for alle seriøse selskaper og bransjer, understreker hun.

Endrer ikke utfordringene i markedet

Forbrukerrådet mener dermed at sertifiseringsordningen ikke endrer de grunnleggende utfordringene i markedet;

- Det vil fortsatt være like vanskelig å skjønne hva strømmen faktisk koster, selskapene kan fortsatt endre avtalene på kort varsel og dårlige og dyre avtaler vil fortsatt bli pushet på kundene, fordi det er for vanskelig for folk å forstå og sammenlikne strømpriser, hevder Blyverket, som heller ikke tror «Trygg strømhandel» skiller klinten fra hveten når det kommer til de gode og dårlige strømtilbudene:

- Godkjentstempelet gis på selskapsnivå, og skiller ikke mellom de gode og dårlige avtalene som tilbys. Det gis dessuten mulighet for å avtale seg bort fra kravene i standardavtalen som er utarbeidet av bransjen og Forbrukertilsynet – og samtidig få godkjentstempel.

- Gir ikke trygg strømhandel

- Det er synd at bransjen lar denne sjansen gå fra seg til å rydde opp i markedet. Gitt det presset bransjen har vært utsatt for i 2020 hadde vi forventet mye mer. Sertifiseringsordningen Trygg strømhandel gir dessverre ikke en trygg strømhandel, mener Blyverket, som forventer at myndighetene fortsetter arbeidet for å regulere strengere og øke tilsyn med bransjen for å sikre at strømhandelen faktisk blir trygg.

- Vårt beste råd er fremdeles at forbrukere går inn på strompris.no og velger en av avtalene som der ligger på topp. Da får du avtaler med lang varighet og kan legge inn automatisk varsling når avtaleperioden utløper, slik at du kan områ deg i markedet og sikre deg mot å bli overført til dyrere avtaler, råder hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer