Håndverkerbransjen sliter med omdømmet. I en SIFO-rapport om forbrukertillit, kommer det frem at ingen av håndverkertjenestene skårer særlig høyt. Snekkertjenester skiller seg spesielt ut; bransjen ligger under gjennomsnittet på alle de tre indikatorene; Tillit, transparens og klageforhold.
Les mer: Disse yrkesutøverne stoler vi ikke på
En undersøkelse fra Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR) viser at bare seks av ti som bygde eller kjøpte nytt hus i 2005 er fornøyde med håndverksarbeidet på boligen.
Håndverkerbransjen har lenge slitt med omdømme og nå vil de rydde opp.
Tar grep
Skriv alltid kontrakt
Her kan du laste ned
standardkontrakter:
Det er bransjeorganisasjonene som selv har tatt initiativ til å opprette den nye klagenemden, i samarbeid med Forbrukerrådet. Målet er å bedre tvisteløsning mellom forbrukere og håndverkere.
- Kundene våre får nå effektiv mulighet til å klage på håndverkere som har foretatt oppussing og reparasjoner på huset deres, sier Frank Ivar Andersen fra Byggmesterforbundet i en pressemelding. Han er også den nye nemdens styreleder.
Kan alle klage til den nye nemden?
Håndverkerklagenemden vil kun omfatte tvister der håndverkerbedriften er medlem i en av de ni bransjeorganisasjonene som er tilsluttet ordningen.
- Boligprodusentenes Forening
- Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg
- Maler- og Byggtapetsermestrenes Landsforbund
- Norske Anleggsgartnere
- Byggmesterforbundet
- NELFO – foreningen for el- og it-bedriftene
- Norske Murmestres Landsforening
- Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS
- VBL Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund
Kjappere saksbehandling
Ikke bare skal det bli enklere å klage, den nye nemden har også mål på seg å løse tvistene langt kjappere enn dagens variant, å ta det gjennom Forbrukertvistutvalget.
- Den nye håndverkernemnda vil tilby hurtigere tvisteløsning enn Forbrukertvistutvalget, som i dag behandler forbrukerklagene på håndverkertjenester, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.
Det er nå avtalefestes at alle klager skal behandles innen tre måneder. Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalgets behandlingstid tid ligger på mellom 6 og 12 måneder.
Kilde: Forbrukerrådet