Håndverkerbransjen sliter med omdømmet. I en SIFO-rapport om forbrukertillit, kommer det frem at ingen av håndverkertjenestene skårer særlig høyt. Snekkertjenester skiller seg spesielt ut; bransjen ligger under gjennomsnittet på alle de tre indikatorene; Tillit, transparens og klageforhold.
Les mer: Disse yrkesutøverne stoler vi ikke på
En undersøkelse fra Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR) viser at bare seks av ti som bygde eller kjøpte nytt hus i 2005 er fornøyde med håndverksarbeidet på boligen.
Håndverkerbransjen har lenge slitt med omdømme og nå vil de rydde opp.
Tar grep
Det er bransjeorganisasjonene som selv har tatt initiativ til å opprette den nye klagenemden, i samarbeid med Forbrukerrådet. Målet er å bedre tvisteløsning mellom forbrukere og håndverkere.
- Kundene våre får nå effektiv mulighet til å klage på håndverkere som har foretatt oppussing og reparasjoner på huset deres, sier Frank Ivar Andersen fra Byggmesterforbundet i en pressemelding. Han er også den nye nemdens styreleder.
Sjekk opp håndverker'n
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger