Lettere å klage på håndverkeren

1. november starter den nye håndverkerklagenemden opp.

Nå skal det være lettere å klage, dersom du mener at håndverkeren ikke har gjort en god nok jobb.  Foto: iStockphoto.com
Nå skal det være lettere å klage, dersom du mener at håndverkeren ikke har gjort en god nok jobb. Foto: iStockphoto.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Håndverkerbransjen sliter med omdømmet. I en SIFO-rapport om forbrukertillit, kommer det frem at ingen av håndverkertjenestene skårer særlig høyt. Snekkertjenester skiller seg spesielt ut; bransjen ligger under gjennomsnittet på alle de tre indikatorene; Tillit, transparens og klageforhold.

Les mer: Disse yrkesutøverne stoler vi ikke på

En undersøkelse fra Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR) viser at bare seks av ti som bygde eller kjøpte nytt hus i 2005 er fornøyde med håndverksarbeidet på boligen.

Håndverkerbransjen har lenge slitt med omdømme og nå vil de rydde opp.

Tar grep

Det er bransjeorganisasjonene som selv har tatt initiativ til å opprette den nye klagenemden, i samarbeid med Forbrukerrådet. Målet er å bedre tvisteløsning mellom forbrukere og håndverkere.

- Kundene våre får nå effektiv mulighet til å klage på håndverkere som har foretatt oppussing og reparasjoner på huset deres, sier Frank Ivar Andersen fra Byggmesterforbundet i en pressemelding. Han er også den nye nemdens styreleder.

Sjekk opp håndverker'n

Kan alle klage til den nye nemden?

Håndverkerklagenemden vil kun omfatte tvister der håndverkerbedriften er medlem i en av de ni bransjeorganisasjonene som er tilsluttet ordningen. Boligprodusentenes ForeningEntreprenørforeningen Bygg og AnleggMaler- og Byggtapetsermestrenes LandsforbundNorske AnleggsgartnereByggmesterforbundetNELFO – foreningen for el- og it-bedrifteneNorske Murmestres LandsforeningNorske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVSVBL Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes LandsforbundKlagenemden vil omfatte alle typer tvister mellom forbruker og håndverker, som forsinket arbeid, endring i pris, dårlig arbeid, feil, mangler - og ulike tolkninger av avtalen. Behandling i nemnden skal være gratis for forbrukeren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer