Post i butikk

Melder om pakkekaos

Enorme mengder uavhentede pakker etter «black week»-shoppingen.

ENORMT: Det ligger enormt med pakker hos postkontor og post i butikk rundt om i landet. På Meny Løren i Oslo har de aldri opplevd lignende. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert

Coronabegrensninger, «black week» og julegaveshopping. Tre ingredienser som har brygget opp til den perfekte stormen med pakkekaos ved landets postkontorer og post i butikk-hentesteder.

Dinside har mottatt flere meldinger og bilder av store kødannelser utenfor flere hentesteder de siste dagene. Vi har også hørt rapporter om at enkelte post i butikk-hentesteder har bedt om stans i levering av pakker fordi det rett og slett er for mye å håndtere.

– Noen post i butikk-hentesteder har god plass og kan utvide og dermed ta imot flere pakker, mens det er andre som har mindre plass, sier pressesjef i Posten Norge, Kenneth Pettersen, til Dinside.

LANGE KØER: Pakkekø utenfor Coop Mega på Bislett i Oslo i 21-tida onsdag denne uka. Foto: Angelica Hagen
LANGE KØER: Pakkekø utenfor Coop Mega på Bislett i Oslo i 21-tida onsdag denne uka. Foto: Angelica Hagen Vis mer

Kan omdirigere pakker

– Det kan forekomme at pakker som skal til hentesteder med mange pakker fra før, omdirigeres, sier Pettersen, men legger til at det ikke er et utbredt problem.

– I år det et rekordhøyt volum med pakkeleveringer og vi opplever økning over alt. Det er flere pakker til hentesteder som leveres hjem til folk i pakkebokser – faktisk en tredobling i levering av pakker i postkassene.

Pettersens klare anbefaling er at pakkekundene henter pakkene så fort de har mulighet. Han tipser også om en ny funksjon i Postens egen app som gjør det mulig for kundene å sjekke når det er historisk færrest kunder i sin lokale post i butikk.

– Da flyter alt mye bedre, og husk at det er færre folk tidlig og sent på dagen, sier pressesjefen.

PRESSESJEF: Kenneth Pettersen i Posten Norge. Foto: Posten Norge
PRESSESJEF: Kenneth Pettersen i Posten Norge. Foto: Posten Norge Vis mer

PostNord har økt kapasiteten

På spørsmål om noen av butikkene Postnord samarbeider med har bedt om stans, forteller Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i Postnord, at de stort sett har fått distribuert 99,7 prosent rett til butikk hver dag.

– 0,3 prosent utgjør i snitt fem butikker per dag som ikke kan ta imot 100 prosent av pakkene, og det varierer fra dag til dag hvilke fem det er, sier Hagen.

– Disse pakkene er blitt omrokert til en butikk eller hentested i nærheten, og kundeservice har knapt mottatt henvendelser om disse omrokeringene.

Rekordvolum

Hagen kan melde om rekordvolumer om dagen og at det er veldig hektisk. Men til tross for det, er inntrykket at det er veldig god kontroll på pakkeutlevering i butikk.

– Utlevering i butikkene har til tross for enorme volumer – etter det jeg erfarer – fungert bra. Vi henstiller først og fremst forbrukere til å hente pakkene raskt og ikke la dem ligge i 14 dager.

Han viser samtidig til at de ofte deler pakkeutlevering med Posten Norge i de samme butikkene, og at pågangen av pakker kan være ekstra stor i disse.

ØKT KAPASITET: Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør. Her ved en tidligere anledning. Foto: Lars Eivind Bones
ØKT KAPASITET: Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør. Her ved en tidligere anledning. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

– Både vi og butikkene er opptatt av smittevern, holde avstand og utnytte hele døgnet. Vi har også kampanjer og plakater i butikkene og i media om å huske på å hente pakkene tidlig.

– For å planlegge i år har vi økt kapasiteten i butikknettverket med 30 prosent. Coronasituasjonen gjør at mange flere handler på nett, som betraktes som mindre risiko enn å trave rundt i kjøpesentre, og vi har nok 30 til 40 prosent vekst i netthandelen i år. I toppuken etter «black week» hadde vi cirka 1,2 millioner pakker og var oppe i 300 000 pakker per dag.

Bruk hele åpningstida

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, sier til Dinside at de ikke opplever det som et utpreget problem at leveringer må stanses.

Hun anbefaler kundene å bruke hele åpningstida.

– Mange butikker er åpne 7–23, og husk at det er færre kunder tidligere i uka enn senere. Det er også færre kunder tidlig om morgenen og ved stengetid, sier Søyland.

– Posten og Postnord var tidlig ute i år, for de innså at det kom til å bli mange pakker i år. Dermed har flere butikker tatt i bruk kreative løsninger for oppbevaring av post.

Meny på Løren i Oslo er et godt eksempel på butikker som har tatt i bruk kreative løsninger.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Kine Søyland i Norgesgruppen. Foto: Norgesgruppen
KOMMUNIKASJONSSJEF: Kine Søyland i Norgesgruppen. Foto: Norgesgruppen Vis mer

80 prosent flere pakker enn de har kapasitet til

Overfor Dinside forteller Thomas Skogmo, butikksjef Meny Løren, at de får inn rundt 80 prosent flere pakker inn enn de egentlig har kapasitet til, men har løst det ved blant annet å bruke varerampa og andre lagerrom der de har plassert en lass med varer.

Daglig håndterer de rundt 1000 pakker.

Han sier det ikke har vært aktuelt å stanse strømmen av pakker til butikk.

– Vi har ikke tenkt tanken. Det betyr lengre reisevei for kundene som kanskje må til Alna for å plukke opp pakkene sine.

«På mandag måtte vi stanse skanningen fordi det var så mange pakker - det blir for mange på én lokasjon» Thomas Skogmo, butikksjef Meny Løren

Forsinkelser

Først denne uka var de a jour med skanning av pakker som kom inn fredag 4. desember.

– Det er så mange pakker å skanne så det tar litt tid, og på mandag måtte vi stanse skanningen fordi det var så mange pakker - det blir for mange på én lokasjon.

I dette tilfelle er lokasjon en provisorisk hylleplass, og hvis det blir for mange på ett sted, blir det utfordrende å håndtere pakkene som skal hentes.

– En utfordring her er at vi har et stort postnummer og mange som bor rundt her er i aldersgruppen som er vant til netthandel. Målet er å få ut alle pakkene før jul og vi håndterte «black week» forholdsvis bra, sier han.

– Det blir lange køer, og vi oppfordrer kundene via sosiale medier - egne og Lørens - om å bruke hele åpningstiden. Det er roligst om morgenen, men fra klokka 12 og til vi stenger klokka 22 er det stor pågang.

– Det er hektisk

PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg i Rema kan fortelle at det er hektisk om dagen.

– Det er ingen tvil om at vi er midt i en hektisk desember, og de som jobber med post hos oss må håndtere et volum ulikt det de har opplevd før. Heldigvis er dette et varslet trykk som vi har hatt mulighet til å forberede oss på i månedsvis, skriver han i en e-post til Dinside.

Hägg forteller at det viktigste de har gjort, er å styrke bemanningen av post i butikk og å ha tydelig merking for å hjelpe folk å holde meteren også i postkø.

– Oppfordringen er klar: Hent pakken så fort du har mulighet, og gjerne når det er lite folk i butikken om du har mulighet. Vi skal fortsette å spille på lag med kundene, og gjøre vårt for at postavviklingen går så sømløst som mulig.

– I tillegg har Posten iverksatt en rekke tiltak, og kommer til å bruke ressurser på å minne folk på å hente pakkene fort så det ikke hoper seg opp. Det kan nok de si mer om, men fra REMA 1000 sin side lover vi at vi fortsatt prioriterer tryggheten til våre kunder og ansatte over alt annet – også i julestria, avslutter han.

KOMMUNIKASJONSSRÅDGIVER: Silje Alisøy i Coop Norge. Foto: Coop Norge
KOMMUNIKASJONSSRÅDGIVER: Silje Alisøy i Coop Norge. Foto: Coop Norge Vis mer

Kjenner ikke til

Heller ikke Silje Alisøy, kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, sier hun kjenner til at butikker har bedt om at pakkestrømmen til butikk stanses.

– I så fall flyttes bare problemet siden uansett pakkene skal ut til kundene.

Alisøy kan melde om at det er travelt om dagen, og som Rema og Norgesgruppen oppfordrer hun kundene om å hente pakkene så fort de får hentelapp eller -beskjed.

– Dra gjerne tidlig om morgenen eller sent på kvelden, når det er færrest kunder i butikk, oppfordrer hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer