Kutte ned på plastforbruk

Miljøtiltakene som lønner seg økonomisk

Minsk plastforbruket ditt samtidig som du sparer lommeboken for mange utgifter.

PLASTFORSØPLING: En plastflaske har faktisk en nedbrytningstid på rundt 450 år. Foto: NTB/Shutterstock.
PLASTFORSØPLING: En plastflaske har faktisk en nedbrytningstid på rundt 450 år. Foto: NTB/Shutterstock. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En svært stor andel av tingene du bruker hver dag oppbevares i plast, er laget av plast eller inneholder mikroplast, selv de tingene man egentlig ikke tenker over.

Alt fra handleposer, sjampo- og balsamflasker, kaffekrus, plastbokser, rengjøringsmidler, klær og honning – you name it.

22.000 tonn plast skylles ut i havet hver dag

Ifølge klardag.no produseres det globalt 300 millioner tonn med plast hvert år. Videre hevder kilden at 22.000 tonn med plast skylles ut i verdenshavene hver eneste dag. I løpet av ett år blir dette over 8 millioner tonn.

Et av de store problemene er at plast aldri blir borte, det blir bare brutt ned til mindre biter - en prosess som kan ta flere hundre til tusen år. Dette havner i både deg, meg, husdyr, ville dyr, fugler og fisken vi spiser.

Nettopp derfor er det bred enighet om at vi bør kutte ned på plastbruken, selv om det kan kreve noe planlegging og omstilling. Likevel er det ikke så vanskelig som mange tror.

Det positive er at du faktisk kan spare en hel del penger på å være mer bevisst på plastbruken, samtidig som du får en fin mulighet til å dyrke – eller oppdage – dine kreative sider og tenke i nye og spennende baner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer