MP3 rammer ikke platesalget

Fjortisene, som laster ned mye musikk, kjøper ikke færre plater enn før. MP3 skader derfor ikke platesalget.

Publisert
Sist oppdatert

En storstilt undersøkelse fra analyseselskapet NPD Group legger i stedet skylda på platebransjen selv.

Unge laster ned

NPD har sett på 100.000 kjøp av musikk i 2002. I tillegg har 30.000 amerikanere latt selskapet overvåke deres PC-bruk.

De har ukentlig rapportert hvilken musikk de har kjøpt samt hvor, hvordan og i hvilket format de har kjøpt den. Forbrukerne har også sagt om de lastet ned musikken i forkant.

Resultatene viser at tenåringer og college-studenter kjøper aller mest musikk. Samtidig kjøper folk mellom 36 og 50 år 46 prosent av all musikk.

Nedlasterne er svært unge - 70 prosent av de mest ivrige er under 25 år.

Eldre kjøper mindre

Plateindustrien har i årevis sagt at nedlasting er skyld i det synkende platesalget. Undersøkelsen gir et annet bilde. Den største svikten i platesalget er nemlig blant folk mellom 36 og 50 år, altså de som ikke laster ned særlig mye musikk.

For denne gruppen sank plateselskapet med 18 prosent i 2002. Folk over 50 år kjøpte 16 prosent mindre. 13-25-åringer, på sin side, kjøpte kun åtte prosent færre plater.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer