Nå eksploderer boligmarkedet

BOLIG: Historisk lav rente har gjort ekspertene samstemte: Alt tyder på boligboom i løpet av 2004. Men er du klar? Her er tipsene for deg som skal kjøpe billig og selge dyrt i 2004.

Publisert
Sist oppdatert

Det er sjelden ekspertene er like enige, men lav rente og lyse framtidsutsikter for Ola Nordmann har klart kunststykket.

Boligprisene vil stige

Statistisk sentralbyrå har anslått at boligprisene vil øke med 6,8 prosent i løpet av 2004. Og SSB er ikke akkurat kjent for å overdrive.

Forrige gang SSBs modellverktøy spådde boligprisvekst på 6,8 prosent påfølgende år var i slutten av 1999. Fasit for år 2000 ble 14,1 prosent.Også Norges eiendomsmeglerforbund spår prisøkning, og støtter seg på hyggelig salgsstatistikk. Prisøkningen fra tredje til fjerde kvartal i 2003 ble på rundt 3 prosent - en prisvekst vi ikke har sett maken til siden 1996.

Administrerende direktør Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret mener at prisøkningen i stor grad skyldes et etterslep fra våren 2003, men minner også om at det neppe vil bli bygd flere nye boliger: - Antallet igangsatte nye boliger i 2003 har vært på samme nivå som i fjor. Det skal en vesentlig høyere produksjon til for å dempe en prisøkning i boligmarkedet fremover.

Hva betyr det for deg?

Har du nettopp kjøpt ny bolig kan du glede deg over den lave renta. Er du på boligjakt må du imidlertid regne med at boligene vil bli dyrere jo lenger du venter med å kjøpe. Et viktig punkt i jakten på drømmeboligen er å tilpasse budgivningstaktikken til det stadig hetere boligmarkedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer