Først trodde vi bare det var en forbigående greie, drevet av gamlinger som savner ungdommen sin med Stones og Beatles-kos på platespilleren.
I dag selges det langt flere platespillere enn CD-spillere i Norge. Og CD-hyllene har begynt å skrumpe inn til fordel for hyllemetre med LP-plater.
Det er som man føler seg hensatt til 70-tallet igjen. Men det er folk som er født på 90-tallet som driver trenden framover.
17-åringer vil ha «gubbemusikk»
- Det er både eldre og unge som kjøper. En god blanding, vil jeg si. Men felles for begge gruppene er at de alle sammen vil ha klassikere. Stones og Beatles og sånt. Vi har 17-åringer inne i butikken som spør etter The Doors, sier butikksjef Øyvind Åsebø hos Platekompaniet på kjøpesenteret Oslo City i Oslo.
I en ett år gammel britisk undersøkelse går det fram at nesten halvparten av de som kjøper LP-plater aldri spiller dem. Og at hele sju prosent av vinylkøperne rett og slett ikke har platespiller i det hele tatt.
Slik er det ikke i Norge, mener Åsebø.
- Det finnes sikkert de som bare skal ha platene til pynt, for eksempel henge dem på veggen. Men mitt inntrykk er at de aller fleste kjøper dem for å lytte til musikken. Jeg tror det er en reaksjon på at alt har blitt så enkelt, at du finner musikk overalt. Folk vil ha noe håndfast, noe som har varig verdi.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger