TV, kjøleskap, vaskemaskin mm.

Nå forsvinner disse

Energimerkingen av TV, vaskemaskiner og andre produkter skrotes. Nå kommer nye etiketter - med ny energiskala og nye smartfunksjoner.

HVOR MYE STRØM BRUKER TINGENE DINE? 1. mars innføres nye energietiketter EU - og selv om det er noe forsinket i Norge, vil de nye merkene kunne tas i bruk også her fra den datoen. De nye merkene har både ny energiskala og nye funksjoner. Og vil tre i kraft i Norge så raskt det lar seg gjøre. Video: Kristin Sørdal. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vet du hvor mye strøm TV-en, vaskemaskinen og kjøleskapet ditt bruker? Og hvilket av et knippe produkter som bruker minst strøm, når du skal kjøpe nytt? Dette skal være merket på varen når du kjøper den.

Og nå kommer det endringer:

Fra 1. mars skrotes den gamle energiskalaen for TV, kjøleskap, vaskemaskiner og andre forbrukerprodukter i EU.

Det blir slutt på skalaen A+++ til D - og man går over til å energimerke fra A (uten pluss) til G.

I tillegg til en oppdatert energiskala, får merkene nytt innhold og nye funksjoner.

Innføringen av de nye merkene er noe forsinket i Norge, men det tillates likevel at de nye merkene tas i bruk.

Ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), kan kravet om de nye merkene tidligst tre i kraft 20. mars.

Tidligst i Norge fra 20. mars

De nye merkene skal tas i bruk i EU fra og med 1. mars, men ifølge NVE er dette forsinket i Norge. Dette gjør at de nye merkene kan brukes fra 1. mars, men at det ikke er et krav at de brukes fra den datoen (inntil 1. mars har det faktisk ikke vært lov å bruke de nye merkene).

Størk Lien, avdelingsingeniør i seksjon for energibruk og teknologier i NVE, sier til Dinside at de nye merkene tidligst kan innlemmes i Norge fra 20. mars.

- Forsinkelsen skyldes at de produktspesifikke forordningene som innfører de nye energietikettene ikke er tatt inn i EØS-avtalen. Dette kan tidligst skje på EØS-komiteens møte 19. mars. Dersom de tas inn i EØS-avtalen 19. mars, vil de tre i kraft i norsk rett dagen etter, 20. mars, sier Lien - og forteller at de vi vil informere på NVEs nettsider når regelverket er tatt inn i EØS-avtalen.

Han sier NVE likevel vil godta at de nye merkene brukes fram til regelverket er på plass. Men i en overgangsperiode vil du altså kunne møte merking både med gammel og med ny energiskala.

- Forhandlerne i Norge har også planlagt å ta i bruk nye etiketter fra 1. mars, sier Lien.

Blir ulovlig

Produkter skal merkes med energietikett i markedsføring både på nett, i butikk og i salgsbilag.

Fra det øyeblikket den nye forordningen med de nye merkene trer i kraft i Norge, vil de være ulovlig å bruke den gamle energiskalaen med blant annet A+++, i markedsføring:

- Når de nye forordningene trer i kraft i Norge, vil det være ulovlig å benytte gammel etikett ved salg og markedsføring, sier Lien.

Dette blir nytt

Det er ikke bare ny energiskala som er nytt med de nye energietikettene.

Som du kan se i videoen i toppen av artikkelen og på bildet nedenfor, er etikettene utstyrt med en QR-kode.

Når du skanner denne med mobilen din, vil du komme til en landingsside med mer informasjon om produktet.

- Landingssiden for QR-koden, EPREL, er en EU-side lansert av EU-kommisjonen. Her har det også vært forsinkelser, men planen er at den skal være oppe og gå 1. mars for de produktene som får ny etikett. De resterende produktgruppene vil komme til etter hvert, sier Lien.

Informasjonssiden er foreløpig ikke på norsk:

- Vi er i dialog med EU-kommisjonen om muligheten for en norsk språkversjon av siden, men i første omgang vil siden være på de offisielle EU-språkene, sier Lien.

EPREL kommer her når den lanseres.

HVA BETYR DET? Den nye merkingen bruker en lik skala fra A til G for alle produkter. A+++/A+ forsvinner. Produktets energiforbruk vises midt på etiketten. For oppvaskmaskin (som denne viser) eller vaskemaskin oppgis energiforbruk per 100 vask på økoprogrammet. Den nedre delen av etiketten inneholder ulike piktogrammer som informerer om utvalgte produktegenskaper som er viktige for ulike produktgrupper. For oppvaskmaskin er dette: Antall kuverter (tallerkner og glass); vannforbruk per syklus i Eco-program (vannkrana); varighet av Eco-programmet (klokka) og støynivå og støyklasse (høyttaleren). Øverst til høyre på etiketten vises det en QR-kode som er koblet til EUs nye produktdatabase (EPREL). Foto: Kristin Sørdal
HVA BETYR DET? Den nye merkingen bruker en lik skala fra A til G for alle produkter. A+++/A+ forsvinner. Produktets energiforbruk vises midt på etiketten. For oppvaskmaskin (som denne viser) eller vaskemaskin oppgis energiforbruk per 100 vask på økoprogrammet. Den nedre delen av etiketten inneholder ulike piktogrammer som informerer om utvalgte produktegenskaper som er viktige for ulike produktgrupper. For oppvaskmaskin er dette: Antall kuverter (tallerkner og glass); vannforbruk per syklus i Eco-program (vannkrana); varighet av Eco-programmet (klokka) og støynivå og støyklasse (høyttaleren). Øverst til høyre på etiketten vises det en QR-kode som er koblet til EUs nye produktdatabase (EPREL). Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Disse produktene får ny etikett

Produktgruppene som får ny energietikett i denne omgang er:

  • Fjernsyn og andre elektroniske skjermer
  • Kjøleskap og frysere
  • Oppvaskmaskiner
  • Vaskemaskiner og kombinerte vaskemaskiner og tørketromler
  • Kjøleapparater til bruk ved direktesalg.

Lyskilder skal etter planen få nye merker med den nye skalaen i september 2021.

Det er forventet at klimaanlegg, tørketromler, støvsugere, varmtvannsberedere og liknende, får nye etiketter gradvis fra og med 2022.

Derfor går de vekk fra A+++

Den opprinnelige skalaen på energietikettene gikk fra A til G, men så har dette blitt utvidet til en skala som strekker seg fra A+++ til D. Dette fordi det er kommet til stadig mer energieffektive produkter.

Formålet med energietikettene

Et av formålene med energietikettene er å hjelpe forbrukeren til å velge energieffektive produkter - men meningen er også at produsentene skal stimuleres til å utvikle mer energieffektive produkter.

Mange produkter har blitt så energieffektive at det har blitt innført nye energiklasser i løpet av årene: A+, A++ og A+++.

Ifølge NVE, er forskjellen mellom A+++ og A++ mindre tydelig enn mellom A og B - og de fleste av produktene på markedet ligger etterhvert blant de beste energiklassene - noe som gjør det vanskelig for forbrukerne å skille mellom de mest energieffektive produktene.

Det gjør også at produsentene er mindre tilbøyelige til å utvikle nye, mer energieffektive produkter.

Derfor har EU har revidert og optimalisert merkingen slik at skalaen igjen går fra A til G.

For å unngå problemet med energiklasser med plusser i framtida, skal nivåene for energiklassene oppdateres regelmessig - slik at man slipper å ta i bruk plusser.

De nye energietikettene skal brukes i både fysiske butikker, nettbutikker og reklame.

LIVSFARLIG: EU-test av hårfønere, krølltenger og rettetenger avslører alvorlige feil som kan forårsake elsjokk og brann. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

De viktigste endringene

Det er flere endringer med de nye energietikettene. Her kan du se bilde av gammel (til venstre) og ny energietikett. Legg merke til at begge etikettene er for nøyaktig samme produkt.

GAMMELT OG NYTT: Gammel energietikett til venstre og ny til høyre. Begge viser info om nøyaktig samme produkt. Foto: Kristin Sørdal
GAMMELT OG NYTT: Gammel energietikett til venstre og ny til høyre. Begge viser info om nøyaktig samme produkt. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Merk også: Det vil ikke være produkter i A-klassen når den nye merkingen innføres i butikkene. Målet har vært å holde A-klassen tom i starten for å gjøre plass til framtidig produktinnovasjon.

De mest effektive produktene, som er merket med A+++ i dag, vil tilsvare klasse B eller C i den nye merkingen, avhengig av produktgruppen.

NVE har en egen side med informasjon om den nye merkingen.

Her er noen av de viktigste endringene:

  • Den nye merkingen bruker en lik skala fra A til G for alle produkter. A+++/A+ forsvinner.
  • Produktets energiforbruk vises på en mer framtredende og enhetlig måte midt på etiketten.
  • Den nedre delen av etiketten inneholder ulike piktogrammer som informerer om utvalgte produktegenskaper. Flere piktogrammer er de samme som tidligere, noen har blitt revidert og det har også kommet til noen nye - for eksempel energieffektivitet i HDR-modus for TV-er og skjermer og vasketid for vaskemaskiner.
  • Øverst til høyre på etiketten vises det en QR-kode. Den er koblet til EUs nye produktdatabase (EPREL). Denne skal sikre god åpenhet og gjøre det enklere for offentlige myndigheter å utføre markedstilsyn - men det skal også være en kilde til produktinformasjon for forbrukere.
  • Ifølge NVE, jobber uavhengige organisasjoner med å utvikle apper som vil gjøre det mulig å sammenlikne produktinformasjon og kostnadsberegninger.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer