Nå kommer disse symbolene

Skal gjøre det tydeligere hvor emballasje skal kastes.

EMBALLASJEMERKING: Snart vil du se nye symboler på produktemballasjen. Foto: Grønt Punkt
EMBALLASJEMERKING: Snart vil du se nye symboler på produktemballasjen. Foto: Grønt Punkt Vis mer
Publisert

I rundt 20 år har de samme symbolene vært benyttet på emballasje på produkter som selges i Norge, men i år oppdateres de for å gjøre det mer tydelig for forbrukerne hvor emballasjene skal kastes.

Frem til i år har symbolene vært formet som en trekant med symbol inni, men de nye symbolene er kvadratiske og gir dermed større plass til illustrasjoner, som skal gjøre det tydeligere hvor emballasjene skal gjenvinnes.

I en pressemelding sier Grønt Punkt at merking av emballasje er viktig for å få høyere gjenvinningsgrad.

«For å få høyere materialgjenvinningsgrad og dermed møte ambisiøse mål for 2025 er det nødvendig at kommunene har gode systemer for sortering, at emballasjen er riktig merket og at forbrukerne er motivert til å sortere. Her er det store rom for forbedring i alle ledd», sier selskapet.

På sine nettsider forteller Grønt Punkt at de nye merkene er basert på det danske systemet, utviklet i 2017, og at de er fargekategorisert for slik at det tydeligere kommer frem på emballasjen.

For eksempel er papp og papir i fargen himmelblå og består av papp, papir og melkekartong, mens plastkategorien er lilla og inneholder plastemballasje, plastfolie, storsekk og liknende.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer