Fra 1. september må alle som flytter sende flyttemelding til både Posten og Folkeregisteret.
De som sender inn flyttemelding til Folkeregisteret på papir, må legge ved kopi av legitimasjon. Det skal bidra til å hindre falske flyttemeldinger, melder Skatteetaten.
- Dette er et ledd i vårt arbeid med å gjøre det sikkert og trygt for borgerne å bruke våre tjenester. Det er først og fremst et forebyggende tiltak, og kommer i tillegg til den kontrollen vi allerede utfører ved melding om flytting, sier skattedirektør Svein Kristensen.
Som gyldig legitimasjon regnes pass, førerkort eller bankkort.
Dersom du leverer inn flyttemeldingen elektronisk, gjennom skatteetaten.no, altinn.no eller minside.no, vil PIN-kodene erstatte legitimasjon.
De som logger seg inn og leverer flyttemelding elektronisk via skatteetaten.no eller minside.no skal ikke levere slik dokumentasjon.
Les også: Slutter med SMS-spam
Falske flyttemeldinger
Posten vært plaget med falske flyttemeldinger, og har derfor skjerpet rutinene og innført et system med personlig oppmøte. - Vi har ikke opplevd det som et stort problem, sier Eva Karin Dahle Rabben til DinSide.no.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger