Nå vil vi trakte kaffen vår igjen

Nordmenn har innsett at kapselkaffe ikke alltid er like praktisk. I 2013 økte salget av kaffetraktere.

TRENDY: Ola og Kari Nordmann har begynt å sette pris på den gode, gamle kaffetrakteren igjen. Foto: PER ERVLAND
TRENDY: Ola og Kari Nordmann har begynt å sette pris på den gode, gamle kaffetrakteren igjen. Foto: PER ERVLAND Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kapselkaffemaskiner har vært den store trenden innenfor hjemmebrygging av kaffe i senere år. Ikke så rart, for det er en enkel måte å lage kaffe på.

Men nå kan det virke som om interessen har nådd taket.

I fjor gikk salget ned med to prosent, viser ferske 2013-tall fra Elektronikkbransjen.

Samtidig økte salget av den tradisjonelle kaffetrakteren med 13,5 prosent, slik at den står for 49 prosent av markedet. Helt krise er det likevel ikke for kapselmaskinen, som fortsatt står for 46 prosent.

Les også: Nå skal kaffen være svart

Funker dårlig i sosiale settinger

- Det kan virke som om nordmenn har fått nok av de mer fancy maskinene, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen.

Salget av espressomaskiner har også gått ned med 33 prosent, og har bare fem prosent markedsandel.

- I sosiale settinger er ikke kapselmaskiner veldig praktiske. Når man skal lage kaffe til seks til åtte personer er det tungvint å måtte brygge kopp etter kopp til alle gjestene, forteller Jan Røsholm til DinSide.

- Da er det lettere med en tradisjonell kaffetrakter. De fleste har imidlertid skaffet seg begge deler, sier han.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer