Nye merker skal gjøre kildesortering lettere

Rulles ut i butikkene med høstvarene. Og kommer også på søppeldunkene hjemme hos deg etterhvert.

LETTERE Å FORSTÅ: Nye merker for kildesortering skal gjøre det lettere å forstå hvor avfallet skal kastes. De samme merkene vil også komme på avfallsbøttene - både hjemme hos deg og i det offentlige rom. Foto: Kristin Sørdal
LETTERE Å FORSTÅ: Nye merker for kildesortering skal gjøre det lettere å forstå hvor avfallet skal kastes. De samme merkene vil også komme på avfallsbøttene - både hjemme hos deg og i det offentlige rom. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert

Du har kanskje også stått der og spekulert: Er dette egentlig papiravfall? Hva betyr egentlig sorteringsmerket på emballasjen? Er det egentlig plast - eller er det restavfall?

Nå er det lansert nye merker som skal gjøre det lettere å kildesortere.

Merkene er i ferd med å rulles ut på emballasje i butikkene i disse dager.

De nye merkene er tydeligere og har en fargekode - og det skal brukes de samme merkene på emballasjen som skal kastes, som det er på avfallsbeholderne - både hjemme hos deg, på kontoret og i det offentlige rom.

Slik skal det ikke være noen tvil om hvilken søppelbøtte avfallet hører hjemme i.

- Vi tror at disse nye merkene i samme fargekoder som søppeldunkene vil ha en stor betydning for hvor mye av emballasjen som blir kildesortert. Jo mer som havner i riktige søppeldunker; jo mer potensiale er det for materialgjenvinning, sier Sylvia Lofthus, kvalitetssjef for emballasje i Coop Norge.

Både Orkla Norge og Norgesgruppen håper at kildesorteringen nå blir enklere:

- Vi håper at en samordnet merkeordning for avfallssortering vil gjøre det enklere for folk å kildesortere. Vi har en ambisjon om at emballasjen vår skal være resirkulerbar innen 2025, og da er det jo viktig at forbruker også sorterer og resirkulerer den riktig, sier Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer