Rema 1000 og Coop trekker tilbake sparepærer

Fire sparepærer inneholder ulovlig mye kvikksølv. Nå trekkes de fra markedet.

Coop trekker tilbake sine X-tra sparepærer etter Forbrukerinspektørenes test.  Foto: Colourbox
Coop trekker tilbake sine X-tra sparepærer etter Forbrukerinspektørenes test. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

NRKs forbrukerprogram Forbrukerinspektørene testet denne uken sparepærer. I tillegg til å sjekke sparepærenes lysstyrke, temperatur og levetid, har de også målt kvikksølvinnholdet. Fire pærer inneholder mer enn grenseverdien på 3,5 mg av miljøgiften, og nå trekkes flere av produktene tilbake.

Anbefalt: Nesten uknuselige kvikksølvfrie sparepærer

Egne merkevarer

De to pærene som kom desidert dårligst ut av kvikksølvtesten var Rema 1000 og Coops egne merkevarer. Coops X-tra pære inneholdt hele 27,5 mg kvikksølv, noe som er nesten åtte ganger mer enn grenseverdien. Nå trekkes disse tilbake fra markedet. Rema 1000s Landlordpære inneholdt 12,9 mg kvikksølv, noe som er nær fire ganger mer enn grenseverdien.

I tillegg hadde Philips Softone 4,47 mg kvikksølv og Megaman Ultra Compact-Classic 3,55 mg kvikksølv.

Syv myter om sparepærer

Trekker tilbake kvikksølvverstinger

Både Landlord og X-tra-pæren er nå trukket tilbake fra markedet. Men hvordan kunne dette skje?

– Vi er svært overrasket over at det i denne testen er funnet meget høye nivåer av kvikksølv i en av våre X-tra sparepærer. Dette har vært et helt ukjent problem for oss og vi tar det meget alvorlig, sier pressesjef Kristin Paus i Coop Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer