Clas Ohlson-lampe

Revet vekk

Originalen koster mange tusen kroner. På Clas Ohlson får du en nesten helt lik lampe til bare en brøkdel av prisen.

DYR MOT BILLIG: Til høyre ser du designerlampa fra Ferm Living. Til venstre er Clas Ohlsons variant. Foto: Ferm Living/Clas Ohlson
DYR MOT BILLIG: Til høyre ser du designerlampa fra Ferm Living. Til venstre er Clas Ohlsons variant. Foto: Ferm Living/Clas Ohlson Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig skrev vi om billigparfymen La Rive som ble revet vekk fra butikkhyllene etter å ha gått viralt på TikTok.

Nå har det samme skjedd med lampe fra Clas Ohlson. Telemarksavisa var de første som omtalte saken.

- Sykeste luksus vs. budsjett

«Originalen», en designlampe fra merket Ferm Living, koster mellom 3000 og 4000 kroner avhengig av om du skal ha bord- eller gulv-utgaven.

Den svært like «billigversjonen» fra merket Northlight var imidlertid en periode på tilbud til kun 279 kroner. Til vanlig koster den 479 kroner hos Clas Ohlson. Mye penger å spare, kanskje spesielt i disse tider.

@49kvadratm Äntligen fått hem lampan och måste säga att den är den sjukaste lyx v.s budget jag sett på länge 🥹🤌🏼✨ #lyx #budget #lyxvsbudget #interior #cheap #vs #expensive #interiordesign #designlamp #fermliving #clasohlson #fyp #fypシ #foryou #foryoupage #viral #trending ♬ Hot Girls - Henric Edström

- Endelig fått hjem lampa og må si at den er det sykeste luksus vs. budsjett jeg har sett på lenge, skriver brukeren @49kvadratm i en TikTok-video, som har gått viralt med over 39 000 likerklikk og nesten 800 000 visninger.

- Løp, ikke gå, er tittelen i en annen video.

Utsolgt til desember

Det har folk tydeligvis også gjort. I skrivende stund er det ikke mulig å oppdrive lampa hos den svenske kjeden, hverken på nett eller i fysisk butikk.

- Det har vært stor interesse for lampa og den har dessverre vært utsolgt på nett og i alle butikker i Norge og Sverige. Vi kommer til å få inn flere lamper i begynnelsen av desember. Deretter kommer det ytterligere leveranser i desember og i januar neste år, sier pressekontakt Anders Wahl i Clas Ohlson til DinSide.

Flere har oppdaget Clas Ohlson-lampa på TikTok. Foto: Skjermbilde
Flere har oppdaget Clas Ohlson-lampa på TikTok. Foto: Skjermbilde Vis mer

Ifølge Anders Wahl er det ikke første gang de har opplevd økt interesse for visse produkter på grunn av virale innlegg i sosiale medier.

- Men denne interessen har vært noe ekstra, forteller han.

På spørsmål om hva de tenker om likheten mellom deres lampe og nevnte designerlampe, svarer han følgende:

- Vi har fremfor alt hatt et fokus på verdi for pengene og bærekraft, både hva gjelder materialvalg og at den skal kunne fraktes med minst mulig påvirkning på miljøet. Designet er moderne og enkelt, så det kan selvsagt være likhetstrekk med flere andre produkter, men det var ikke meningen da vi utviklet det, understreker Anders Wahl i Clas Ohlson.

Northlight er Clas Ohlsons eget varemerke, og de selger ulike produkter innen belysning under det varemerket, inkludert bordlamper, taklamper og lyspærer.

Trendy på TikTok

TikTok har gått fra å være enn nisjete danseapp for unge til en av verdens mest populære sosiale medier.

Den er blitt spesielt attraktiv for merkevarer, og det finnes etter hvert mange eksempler på produkter som har tatt av av etter å ha gått viralt på den også omstridte kinesisk-eide appen.

Ifølge Newsweek ble det fetaost-mangel da en pastaoppskrift med fetaost (#fetapasta) gikk viralt. Rengjøringsproduktene fra The Pink Stuff har også blitt en stor snakkis, det samme gjelder hudpleie fra Cerave.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer