Pågående selgere oppsøker kundene hjemme, og lover tv, telefon og ubegrenset nettilgang for de som slår til på deres tilbud. Forbrukerombudet har mottatt flere henvendelser fra forbrukere og andre tilbydere som reagerer på markedsføring av utbygging av ny infrastruktur for internettaksess mm.
- Vi sender ut et brev til hele denne bransjen for å be dem skjerpe seg, sier fungerende forbrukerombud Lars Grøndal i en melding.
Slik lurer butikkene deg til å kjøpe
Leverandørene krangler
Enkelte tilbydere bruker markedsføring som bærer preg av å love mer enn den kan holde. Det gjelder spesielt sammenligninger med konkurrenter og andre tilsvarende teknologier, hvor disse blir stemplet som avleggs og gammeldagse. Forbrukerombudet påpeker at dette er å regne som ulovlig markedsføring.
Bredbåndselskapet Canal Digital har sett seg lei på det de omtaler som «fiberselskapenes usanne og aggressive markedsføring». De klager rivalen Viken Fibernett inn for Forbrukerombudet, skriver Digi. Bakgrunnen er deres påstander om at «fremtiden er fiber» og at kabel-TV er «gammel teknologi». Get var også kritiske til Vikens metoder, skrev Digi i desember i fjor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger