Sjekkliste for dårlig Digital-TV

Leverandørene svikter, men har du en del av skylden?

Publisert
Sist oppdatert

Brukerundersøkelsen fra Medietilsynet viste at svært mange er misfornøyd med de nye digitale TV-tjenestene. Likevel er det ikke så mange som klager, som man skulle tro. Mange av klagerne er til gjengjeld svært høyrøstede.

For å unngå å bli tatt med buksa nede når du klager, kan det være verdt å gå over apparatene og koblingene først. Det er faktisk en del blundere man selv kan gjøre, som gir minst like dårlig resultat som leverandørens blundere.

Spesielt hvis du kobler nytt utstyr på gammelt anlegg er det noen feller. Det gjelder både kabelTV ved overgang til digital tuner og RiksTV koblet til gammel antenne.

(Og husk, det er ikke grenser for hvor dumme feil man kan gjøre, selv om man har gode kvalifikasjoner og lang erfaring. De mest banale feilene gjøres ofte av de mest kompetente...)

Her er vår lille sjekkliste med fem enkle, men viktige punkter:

1: Sjekk at kablene er i orden.

Det følger gjerne med en kabel for tilkobling av den nye boksen, men det er ikke sikkert at den er lang nok. Hvis du da bruker den nye kabelen mellom dekoder og TV og bruker den gamle kabelen som satt i TV-apparatet mellom veggen og dekoderen, kan det hende at du får problemer. Den gamle kabelen kan være morken, og skjermingen kan henge i noen tynne tråder. Så snart du begynner å bevege på den kan den svekkes enda mer eller bryte helt av. Dette kan skje inne i pluggen, spesielt hvis det er den gamle typen plugg med skruer som fester kabelendene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer