Har du kjøpt bolig eller sendt byggesøknad? Da må du ikke bli overrasket om Skatteetaten ringer.
Et samarbeidstiltak på tvers av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen og forbrukernes interesseorganisasjoner vil hjelpe forbrukere til å sikre seg at håndverkeren de velger er seriøs.
Og dette skjer ved at Skatteetaten ringer til de som har sendt byggesøknad eller som har kjøpt ny bolig, og tilbyr veiledning i valg av håndverkere.
Prosjektet startet som et pilotprosjekt i Trondheim og er siden utvidet til ytterligere 10 kommuner.
Nå blir satsingen nasjonal.
Vil veilede
Så langt har 12.000 forbrukere blitt kontaktet og de aller fleste som har blitt oppringt er ifølge Skatteetaten veldig positive til tjenesten.
- Vårt inntrykk er at de fleste forbrukere ønsker å bruke seriøse håndverkere, men tilbakemeldinger viser at mange opplever det som krevende og flere er usikre på hva de skal se etter – derfor er de også positive til at vi ringer, sier konstituert skattedirektør Eve Vangsnes Bergli.
Tjenesten kalles «Tettpå» og har altså som formål å redusere etterspørselen etter useriøs arbeidskraft i byggenæringen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger