Skatteetaten med ny tjeneste til boligeiere

Kjøpt hus eller hytte eller byggeprosjekt på gang? Ikke bli overrasket om Skattetaten ringer og vil gi deg råd.

NY BOLIG? Da skal du kanskje pusse opp eller bygge ut. Men er håndverkeren seriøs? Dette skal Skatteetaten hjelpe deg med å finne ut av, med sin nye tjeneste. Dersom kommunen din har sagt ja, kan Skatteetaten ringe innbyggere som har kjøpt ny bolig eller som har sendt byggesøknad - og gi råd om hvordan finne en seriøs håndverker. Formålet er å unngå svart arbeid. Foto: NTB scanpix
NY BOLIG? Da skal du kanskje pusse opp eller bygge ut. Men er håndverkeren seriøs? Dette skal Skatteetaten hjelpe deg med å finne ut av, med sin nye tjeneste. Dersom kommunen din har sagt ja, kan Skatteetaten ringe innbyggere som har kjøpt ny bolig eller som har sendt byggesøknad - og gi råd om hvordan finne en seriøs håndverker. Formålet er å unngå svart arbeid. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du kjøpt bolig eller sendt byggesøknad? Da må du ikke bli overrasket om Skatteetaten ringer.

Et samarbeidstiltak på tvers av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen og forbrukernes interesseorganisasjoner vil hjelpe forbrukere til å sikre seg at håndverkeren de velger er seriøs.

Og dette skjer ved at Skatteetaten ringer til de som har sendt byggesøknad eller som har kjøpt ny bolig, og tilbyr veiledning i valg av håndverkere.

Prosjektet startet som et pilotprosjekt i Trondheim og er siden utvidet til ytterligere 10 kommuner.

Nå blir satsingen nasjonal.

Vil veilede

Så langt har 12.000 forbrukere blitt kontaktet og de aller fleste som har blitt oppringt er ifølge Skatteetaten veldig positive til tjenesten.

- Vårt inntrykk er at de fleste forbrukere ønsker å bruke seriøse håndverkere, men tilbakemeldinger viser at mange opplever det som krevende og flere er usikre på hva de skal se etter – derfor er de også positive til at vi ringer, sier konstituert skattedirektør Eve Vangsnes Bergli.

Tjenesten kalles «Tettpå» og har altså som formål å redusere etterspørselen etter useriøs arbeidskraft i byggenæringen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer