Reklamasjon kjøp av bolig

Skjeggkre i boligen? Reklamér med en gang

Oppdager du skjeggkre i boligen du har kjøpt kan du reklamere på den - hvis du gjør det raskt nok.

SKJEGGKRE: Du bør si ifra skriftlig så raskt som mulig om du mistenker at det er skjeggkre i boligen du har kjøpt. Foto: NTB Scanpix
SKJEGGKRE: Du bør si ifra skriftlig så raskt som mulig om du mistenker at det er skjeggkre i boligen du har kjøpt. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Skjeggkre er et økende problem i norske boliger, men nye metoder for å fjerne insektene dukker stadig opp. Samtidig kan det være greit å sjekke om boligforsikringen din dekker problemer med skjeggkre.

Kjøper du en bolig og oppdager at det er skjeggkre i boligen uten at selgerne har informert om dette, kan du reklamere på dette som en mangel.

Men da må du ikke vente for lenge.

Oppdaget skjeggkre i boligen

To relativt like saker er behandlet i Finansklagenemnda, der de nye eierene av hver sin bolig har funnet skjeggkre i boligen etter å ha bodd der en stund.

I begge sakene har boligkjøperne reklamert til boligselgerforsikringsselskapet, som har gitt dem beskjed om at de ikke har overholdt reklamasjonsfristen:

En leilighet i Oslo oppført i 2012 ble solgt "som den er" for kr 8,55 millioner, og overtatt av kjøper i august 2016. Kjøper reklamerte til forsikringsselskapet i mars 2018 etter å ha oppdaget skjeggkre i boligen. Kjøper forklarte at det først var i januar 2018, i forbindelse med familieforøkelse, at de var mer våkne nattestid, og dermed ble oppmerksomme på dyrene. Etter nærmere undersøkelser ble de kjent med at dyrene var av typen skjeggkre, og reklamerte kort tid etter til selskapet, som avviste ansvar.En enebolig i Bergen oppført i 1999 ble solgt "som den er" for kr 4,4 millioner, og overtatt av kjøper i april 2016. Kort tid etter innflytting oppdaget de blant annet insekter på vaskerommet og antok at det var snakk om sølvkre. Senere ble det også observert insekter flere steder i boligen, og det ble antatt at årsaken var fuktproblemer. Grunnet familieforøkelse i januar 2018 var kjøper mer våken nattestid og det ble da observert et større omfang av insekter på det ene soverommet. Det ble da avdekket at insektene var av typen skjeggkre, og i februar 2018 sendte kjøper reklamasjon til selskapet. Selskapet bestred ansvar blant annet fordi kjøper ikke hadde overholdt reklamasjonsfristen.

Finansklagenemnda har behandlet begge disse sakene, og selv om det er en del tydelige likheter dem imellom, slår nemnda fast i kun ett av eksemplene at boligkjøperen får medhold.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer