Frokost og vekttap:

Slår tilbake mot frokost-myte

Fersk forskning viser at et stort frokostmåltid vil hjelpe deg ned i vekt.

STOR PORSJON: Forskere mener en stor posjon frokost skal svekke appetitten resten av dagen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
STOR PORSJON: Forskere mener en stor posjon frokost skal svekke appetitten resten av dagen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forskere bak en fersk studie hevder at en stor frokost skal hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Studien ble publisert 9. september i det fagfellevurderte vitenskapelige tidsskriftet Cell Metabolism.

Eksperter fra University of Aberdeen mener en stor frokost er nøkkelen til å kontrollere appetitten, da det skal påvirke hvor mye du legger på tallerkenen ved lunsj- og middagstider.

Ifølge studien viser funnene at man forbrenner samme mengde kalorier uansett når på dagen man spiser det største måltidet.

Likevel fant forskerne ut at appetitten til deltakerne som spiste en stor frokost gjorde det enklere nå holde seg til mindre mengder utover dagen.

- Føler seg mindre sulten

Tine Sundfør, Klinisk ernæringsfysiolog med doktorgrad i ernæring, er godt kjent med den nevnte studien.

Hun sier til Dagbladet at det er bra frokost-temaet blir belyst, og påpeker at ingen studier hittil har vist at det er mer gunstig å faste til klokka tolv på dagen, enn å redusere kaloriinntaket ved å spise litt mindre seinere på dagen for å gå ned i vekt.

- Det er en veldig liten studie, men styrken er at det er en intervensjonsstudie. De tester ut to forskjellige ting, og sammenlikner deretter. Studien underbygger det vi har sett i andre studier: det å spise en balansert og mettende frokost kan gjøre at man føler seg mindre sulten seinere på dagen, slik kan det oppleves lettere å spise mindre, sier Sundfør.

- Dessverre er ikke frokosten som testes helt i toppsjiktet, da den inneholder pølser i tillegg til smoothie, egg og sopp.

- Vil hjelpe deg i lengden

Funnene viste at deltakerne forbrant like mange kalorier under begge periodene. Det ble likevel konstatert at en stor frokost dempet deltakernes appetitt og sultfølelse gjennom resten av dagen.

EKSPERT: Tine Sundfør. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET
EKSPERT: Tine Sundfør. Foto: Nina Hansen / DAGBLADET Vis mer

- Resultatene i studien viste ikke overraskende at deltakerne i snitt gikk like mye ned i vekt i de to periodene de reduserte kaloriinntaket til 1700 kalorier - enten de spiste en stor frokost og mindre utover dagen, eller lite tidlig på dagen og en stor middag. Men det som var veldig interessant er at studiedeltakerne oppga at de følte seg mindre sultne da de spiste en stor og mettende frokost, og mindre seinere på dagen, forklarer Sundfør, og legger til:

- Dette er en av de tingene som vil hjelpe deg i lengden dersom du ønsker å vedlikeholde vektreduksjonen. Selv om de spiste færre kalorier enn det kroppen trenger, slik man må for å gå ned i vekt, så følte de som spiste en stor frokost seg mindre sultne.

Kan kontrollere appetitten

En av studiens hovedforfattere, Alexandra Johnstone, sier til BBC at testpersonene fikk en bedre kontroll over matinntaket ved å spise en stor frokost.

- Hvis du kan starte dagen med en sunn frokost, er det mer sannsynlig at du opprettholder fysisk aktivitetsnivå og kontroll over appetitten resten av dagen.

Tine Sundfør påpeker at ingen bør hoppe over frokosten dersom de faktisk er sultne. Men er du ikke sulten på morgenen, så må du heller ikke spise frokost.

- Alle tidligere studier viser at man må kutte kalorier for å gå ned i vekt. Dersom man har overvekt eller fedme, og ønsker å gå ned i vekt, er det opp til den enkelte hvordan man reduserer kaloriinntaket. Det er viktig å inkludere grønnsaker, rene proteinkilder som fisk, kylling, egg, skyr, yoghurt, samt sunt fett fra for eksempel avokado eller nøtter, for å få den beste metthetsfølelsen. Hvordan man fordeler måltidene må folk bestemme helt selv.

Å spise frokost for å få i gang forbrenningen er en myte, konstaterer hun.

- Likevel er det nok ikke til frokosten de fleste setter til livs den usunne maten. Sultfølelse på kvelden er ofte koblet til ønsket om belønning og stimuli av belønningssenteret i hjernen. Da må man forsøke å finne ut av om man faktisk er sulten, eller om man har et sug. Mange forveksler disse følelsene.

- En kalori er en kalori

Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, sier til Dagbladet at studien er interessant og godt gjennomført.

Likevel mener han at den nevnte studien antakelig ikke er en modell som passer for alle.

- En kalori er en kalori - uansett når på dagen du spiser den.

Han mener det er viktig å huske at de 30 deltakerne fikk servert måltidene, og at de ikke spiste etter appetitt - men etter beregnet kaloribehov.

- Hvor mye disse personene generelt ville spist til hvert måltid er jo ikke testet. Men hvis man skal spise tre måltider om dagen, så kan det nok være fornuftig at frokosten er større enn middagen. Det er det forskernes data forteller oss og vi aksepterer den konklusjonen, sier professoren, og legger til:

- Det kan nok også være fornuftig at frokosten er større enn den lille frokosten som ble gitt i dette forsøket.

Et lite frokostmåltid gjør deg mer sulten

Han mener det er dumt å sette i gang det han omtaler som «karusellen» med et lite frokostmåltid.

- Det lille måltidet setter i gang metthet- og sultmekanismen. Og da er karusellen i gang: Mett-sult-mett-sult. Et lite frokostmåltid på morgenen vil få deg til å bli fortere sulten.

Selv har ikke Svihus spist frokost på mange, mange år.

- De som ikke er sultne om morgenen trenger heller ikke å spise frokost.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer