Høres det fristende ut å få 20 prosent rabatt på provisjonen hvis du inngår avtale i løpet av august? Da kan du bli lurt, mener Forbrukerombudet.
- Dette budskapet blir veldig lett villedende fordi meglerprovisjonen ofte er gjenstand for forhandlinger, og mange forbrukere betaler en lavere provisjon enn det som står i prislistene, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Det er villedende når rabattmarkedsføring tar utgangspunkt i en meglerprovisjon som er høyere enn det mange i realiteten har betalt.
- Forbrukerombudet har en streng praksis på området for å hindre at forbrukerne blir lurt, understreker Gjedrem.
Lurt å forhandle
Tenk deg at du og naboen din begge skal selge husene deres hos det samme meglerfirmaet. Megleren opplyser dere begge om at 2,5 prosent er provisjonssatsen. Du synes dette er for høyt og avventer. Naboen har gode forhandleregenskaper - og i et presset marked går megleren med på to prosent.
Når meglerhuset kort tid etter annonserer med 20 prosent rabatt på meglerprovisjonen, slår du til. Du tror du har inngått en god avtale, men resultatet er at du får den samme provisjonen som naboen oppnådde uten "rabattkampanjen".
Strenge krav
Eksempelet illustrerer hvorfor Forbrukerombudet stiller strenge krav til markedsføring av rabatter i meglerbransjen. Det kreves blant annet fast pris på provisjonen som en forutsetning for å benytte "rabatt" i markedsføringen.
Meglerne må også dokumentere at salgene av meglertjenester har skjedd til denne faste prisen i et lengre tidsrom før salget til deg.