Høres det fristende ut å få 20 prosent rabatt på provisjonen hvis du inngår avtale i løpet av august? Da kan du bli lurt, mener Forbrukerombudet.
- Dette budskapet blir veldig lett villedende fordi meglerprovisjonen ofte er gjenstand for forhandlinger, og mange forbrukere betaler en lavere provisjon enn det som står i prislistene, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Det er villedende når rabattmarkedsføring tar utgangspunkt i en meglerprovisjon som er høyere enn det mange i realiteten har betalt.
- Forbrukerombudet har en streng praksis på området for å hindre at forbrukerne blir lurt, understreker Gjedrem.
Disse stoler vi ikke på
Lurt å forhandle
Tenk deg at du og naboen din begge skal selge husene deres hos det samme meglerfirmaet. Megleren opplyser dere begge om at 2,5 prosent er provisjonssatsen. Du synes dette er for høyt og avventer. Naboen har gode forhandleregenskaper - og i et presset marked går megleren med på to prosent.
Når meglerhuset kort tid etter annonserer med 20 prosent rabatt på meglerprovisjonen, slår du til. Du tror du har inngått en god avtale, men resultatet er at du får den samme provisjonen som naboen oppnådde uten "rabattkampanjen".
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger