- Tendensen nå er at det skal være så personlig som mulig: finn din stil! forteller interiørarkitekt og billedkunstner Aina Sollie Steen til Dinside.
Steen er kjent fra ulike bolig- og oppussingsprogrammer på TV, som «Sinnasnekker'n» og «Drømmehytta» på TV2.
- Men det er jo ikke alltid så lett, fortsetter hun; for hva var det min stil var igjen? spør hun.
Dinside treffer Steen under den pågående interiør- og livsstilsmessen «Nordic Living» på Lillestrøm, tidligere «Oslo Design Fair». Der har Steen også designet et stort inspirasjonsområde med messetemaet «Embracing change». På godt norsk betyr det noe sånt som at du skal omfavne forandringer.
Og selv om du ikke skal innrede med pappesker, som på bildet øverst, er inspirasjonsområdet ment å vise hvordan interiøret får en annen verdi, og sin egentlige mening, når det får plass hjemme hos deg, sammen med andre ting du har.
Nå skal ting «kjennes»
- Fordelen nå er jo at det er så mye bredde å velge mellom, men en ting som går igjen er teksturer, materialer du kan ta og kjenne på, akkurat som marmoren som jo har vært en stund - men nå blir marmoren enda grovere, du ser marmoreringene mye tydeligere. Det blir stein; det blir tre; alt blir mye mer taktilt og teksturfylt, sier Steen til Dinside.

- Og det er jo selvfølgelig fordi vi får så mye informasjon gjennom flate skjermer, og da kommer det en motreaksjon at vi trenger ting å ta på; vi er jo mennesker tross alt, sier Steen og ler.
- Formuttrykket beveger seg også; det blir mye mer oljesøl og spennende marmoreringer og mønstre; det kommer mye mer av det taktile. Det er tendensene, sier Steen til Dinside.
Grønt og naturlig
En tur på messen understreker også tydelig det Steen forteller: Her er det mye grove materialer som tre; det er betong med teksturer; det er ulike stoffer og materialer som alle kjennes ulike å ta på - som for eksempel fløyel, lodden ull, grovstrikk og finstrikk, fjær, glass, keramikk, metaller; det er mye lamper av bast - og kurver av bast. Altså mye materialer fra naturen.

Og det er ifølge Steen også en slik trend, som er noe taktilt å ta på - pluss at det er gjenkjennbart fra naturen.
- Jo mere digitale og teknologiske vi blir, tenker jeg at det er naturlig å søke mot gode, trygge elementer fra naturen, som er naturlig for oss.
Også fargene som er trendy nå, er hentet fra naturen.
- Grønn er jo en kjempehit nå, i alle valører. Også terrakottatonene; det skal være varmt, litt ørken- eller søreuropa. Det kommer jo mye farge, men det skal være dusty og dempet; ikke så hardt. Men at vi tar inn ting vi ser rundt oss, det er ganske naturlig, tenker jeg, sier Steen til Dinside.

Vi vil ha ærlighet. Og luksus
Også trendformidleren Pernille Kirstine Møller fra det danske trendinstituttet Pej-gruppen er enig i mye av det Steen sier om interiørtrender framover:

Under et foredrag om nettopp trender for 2019, bemerker hun at forbrukerne gjerne ønsker å ha noe som er taktilt; altså noe som kan oppleves gjennom berøringssansen.
- Det vil bli mer og mer viktig med det sanselige, det fysiske, det taktile, og duftene, sier Møller.
Og hun forteller at forbrukeren også framover vil etterspørre ærlighet og åpenhet rundt produktet - og det skal helst være en mening bak produktet, som gjerne kan være litt luksus:
- Forbrukeren har lyst til å kjøpe produkter som gir det ille ekstra, som er litt luksus. Og han liker det håndlagde, sier hun.

Farget glass, terrazzo - og «det enestående»
Av tingene hun nevner som vi vil se i trendbildet for 2019, er blant annet at farget glass er tilbake - og dette kunne vi også se mye av på Nordic Living-messen; det være seg lamper, glass eller andre objekter. Også terrazzo er på vei inn igjen, som vi også kunne se noen produkter i, på Nordic Living-messa.

En annen ting som trendformidleren sier vi vil se i det kommende året, et forbrukerens søken etter «det enestående».
- Vi ser at «det enestående» er viktig for forbrukeren igjen, han ønsker å kjøpe noen produkter som gir det lille ekstra. Det skal være en baktanke, altså gjennomtenkt - forbrukeren ønsker ikke å bare kjøpe-kjøpe masse produkter, sier Møller.
Hun sier også at trenden i løpet av neste høst og vinter vil etterspørre elementer av mystikk og «outer space», noe abstrakt og overnaturlig, og gjerne glitrende effekter og et element av luksus.
- Vi vil gjerne skille oss litt ut, om det viser seg i detaljer, oss selv eller i interiøret vårt, sier hun.
- Detaljene vil være i fokus, og vi vil se objekter med mer grafiske statements og «soft kitsch».

Og ja, Møllers fargepaletter som viser fargetrendene i året som kommer, er i høyeste grad inspirert av fargetonene som også Steen nevner innledningsvis:
Det er mye nedtonede naturtoner, i fargenyanser av grønt, terrakotta, jord og blått. Men du kan glede deg til en liten fargeklatt mot høsten og vinteren: Da settes gult på kartet igjen.
