Overtakelse av bolig

Slik unngår du konflikt etter overtakelse av ny bolig

Både selger og kjøper har interesse av en smertefri nøkkeloverlevering.

DÅRLIG HUSVASK: Selger har ansvar for å vaske ut av boligen før kjøper overtar. Er du ikke fornøyd med rengjøringen kan du klage til selger og be om kompensasjon. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
DÅRLIG HUSVASK: Selger har ansvar for å vaske ut av boligen før kjøper overtar. Er du ikke fornøyd med rengjøringen kan du klage til selger og be om kompensasjon. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

Når du har funnet drømmeboligen din, vunnet budrunden, signert kjøpekontrakt, ordnet lånepapirene og annet praktisk rundt boligkjøpet, er det bare én ting som gjenstår, nemlig overtakelsen.

- Selve overtakelsen er når kjøper har sjekket boligen og sett at den er i samme stand som på visning. Da signerer kjøper og selger overtakelsesprotokollen, og kjøper får nøklene. Fra dette tidspunktet er boligen kjøperens, og det er kjøperen som har ansvar for forsikring, husleie og annet, forklarer Carsten Pihl, forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseiernes Landsforbund til Dinside.no.

Typiske konflikter

Før overtakelsen har, imidlertid, både kjøper og selger ansvar for å ordne visse ting knyttet til boligen, og om ikke alt dette blir gjennomført som det skal, kan det oppstå konflikter.

Ifølge Pihl er det tre hovedkonflikter som går igjen ved overtakelse av bolig:

  1. Vaskingen selger har ansvar for, og hvorvidt den er god nok.
  2. Innbo kjøper trodde fulgte med boligen, som ikke gjør det likevel. Dette kan være kjøleskap eller komfyr, for eksempel.
  3. Vannskader eller andre skader som viser seg på eller rett etter overtakelsen. Dette er større tvister hvor det ofte må inn både takstmenn og forsikringsselskap for å komme til en løsning.

Forbrukerrådet ser også at problemer med bad er en klassisk konfliktsak. Derfor er det spesielt viktig å se etter fukt på bad og kjøkken, samt tilstanden til el-anlegget når du kikker på en bolig. Generelt handler konflikter gjerne om feil og mangler som ikke kjøperen fikk med seg, eller hadde mulighet til å få med seg, på visningsrunden, ifølge fagdirektør Olav Kasland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer