Slik vil de lure deg

Et fritt og åpent marked er idéen, men stemmer det i praksis?

Publisert
Sist oppdatert

KOMMENTAR: Det bærende element i kapitalismens ideologi er et fritt marked med frie aktører. Dette skal gi den riktige pris på varen og regulere både produksjon og forbruk. Det høres jo både enkelt og flott ut, men som alle enkle løsninger på komplekse problemer er det ikke slik i virkeligheten.

Markedet er dessverre ikke fritt i den idéelle betydningen, det er derimot fritt fram for de store og sterke til å forsøke å forvirre flest mulige kunder. Dette gjelder priser, tilgjengelighet og hva du faktisk får for pengene. Produkter og tjenester presenteres på forlokkende vis, men hvis du vil sammenligne med hva andre aktører tilbyr - da dukker problemene opp.

Forvirringen skapes på flere områder slik at usikkerheten skal bli så omfattende som mulig. For de fleste av oss er prisen viktig. Vi forventer at jo mer vi betaler jo større og bedre produkt får vi. Vi har også blitt vant med at forretningene ikke kan vite nøyaktig hvor mye de vil selge i løpet av sesongene, og derfor må kvitte seg med restlageret for å få penger og plass til nye varer. Da arrangeres det Salg og prisene skal være vesentlig lavere enn tidligere i salgsperioden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer