Slutt for boligoppturen?

Nye tall viser at høsten har satt inn i boligmarkedet.

Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

2009 har vært en boligopptur få hadde sett for seg. Med unntak av mars har prisene steget jevnt og trutt, til og med juli. Tirsdag får vi svar på hvordan boligprisene utviklet seg i august, men ferske tall fra Econ Pöyry kan tyde på at prisoppgangen nå er i ferd med å bremse opp.

Dette er situasjonen på nyboligmarkedet. I løpet av de siste to månedene har 442 nye boliger blitt solgt, noe som utgjør 4 prosent av det totale antallet boliger i prosjektene selskapet har registrert. Dette er på samme nivå som i fjor, men en nedgang fra de foregående målingene. I juni og april var salgstakten på 5 prosent.

- Noe av nedgangen i salget skyldes at færre boliger er satt til utleie, som registreres som salg, skriver Econ Pöyry i en pressemelding, men selv justert for dette er det absolutte salget redusert.

Econ Pöyrys Nye boliger-statistikk er en oversikt over pris- og salgsutviklingen i boligprosjekter på Østlandet: hva som bygges, hvor det bygges, hvem utbyggerne er og hvem som er prosjektmeglere.

Hvor mye er din bolig verdt? Finn ut med vår boligpriskalkulator

Få ledige boliger

Antallet ledige boliger til salgs er imidlertid det laveste som er registrert siden april i 2007, da markedet snudde, men noe av denne reduksjonen kan skyldes at flere boliger er kansellert ved denne tellingen ift. tidligere. Antallet ferdigstilte boliger til salgs har sunket noe, til 950, men er fremdeles svært høyt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer