Skal du selge boligen din, engasjerer du mest sannsynlig en megler, med mindre du er så tøff at du selger uten profesjonell hjelp.
Megleren hjelper deg, blant annet, med å sette prisantydning på boligen, samle nødvendig informasjon og dokumentasjon i et lekkert prospekt, lage annonse på Finn.no og arrangere visninger. Og, for denne jobben skal megleren selvfølgelig ha en del av kaka:
Provisjonen ligger normalt mellom 1 og 3,6 prosent av salgsprisen, mens timeprisen er mellom 1700 og 2000 kroner, avhengig av megler, ifølge DNB Eiendom.
Some-pakker til opp mot 14.000 kroner
Nå er det, imidlertid, ikke uvanlig at meglerne også tilbyr tilleggsprodukter til boligselgerne, som for eksempel skreddersydde markedsføringspakker for sosiale medier (some) og andre plattformer. Prisen på disse pakkene kan variere, men kommer fort opp i 10.000 kroner og vel så det.
Hva innebærer disse some-pakkene, og kan du gjøre noe av denne markedsføringsjobben enkelt på egenhånd?
Dinside har hørt med de tre største eiendomsmeglerfirmaene målt etter omsetning, Eiendomsmegler 1, DNB Eiendom og Privatmegleren, om hvilke some-pakker de tilbyr boligselgerne:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger