- Ta med deg puta hit, du

Møbelselgerne har ikke dreisen.

Publisert
Sist oppdatert

DinSide har testet møbelselgernes kunnskap om forbrukerens rettigheter.

Møbelselgerne utmerker seg heller ikke i salgsbransjen. Onsdag 17. september ringte vi ni møbelbutikker og spurte dem:

"Trekket på min 2-3 år gamle sofa har raknet. Hva har jeg krav på?"

Tidligere har vi testet sportsbutikker, klesbutikker og elektronikkbutikker i deres kunnskap om reklamasjon og garanti. Jon-Andreas Lange, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, har hjulpet oss med svarene, og avgjort hvilke selgere som har svart riktig og galt.

Les hvordan det gikk:Buksene mine har revnet

Her er sportsbutikkene og elektronikkbutikkenes svar

Klesbransjen var helt ute å kjøre, det var få som visste hva vi som forbrukere har krav på. Sportsbutikkselgerne hadde heller ikke så mye kunnskap, mens elektronikkbransjen visste stort sett hva vi kunne kreve.

Skaden må være en svakhet

Vi har fått hjelp av Jon-Andreas Lange også denne uken. Vi har sjekket møbelbransjens kunnskaper om forbrukerens rettigheter, og hva de mener vi har rett på når varen ikke oppfyller kravet.

Ifølge Lange bør du som kjøper, stille deg to spørsmål før du klager:- Er reklamasjonsfristen gått ut? - Er varen dårligere enn forventet?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer