Smarthøyttaler:

Tiåring fikk dødstips: - Nei, Alexa, nei!

Jenta ville bare ha en utfordring. Da ba Alexa henne om å fikle med stikkontakten.

POPULÆRE: Amazon Echo-smarthøyttalerne finnes i mange hjem, hvor stemmeassistenten Alexa er innebygd. Foto: AP
POPULÆRE: Amazon Echo-smarthøyttalerne finnes i mange hjem, hvor stemmeassistenten Alexa er innebygd. Foto: AP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Amazon har blitt tvunget til å oppdatere stemmeassistenten Alexa, skriver The Guardian.

Nylig ba stemmeassistenten ei ti år gammel amerikansk jente om å putte et kronestykke i en stikkontakt - noe som kunne fått et dødelig utfall.

Jenta spurte Alexa om en utfordring, og da foreslo Alexa at hun skulle prøve «The Penny Challenge»:

- Her er noe gøy jeg fant på nettet. Ifølge ourcommunitynow.com: Koble en telefonlader halvveis inn i en stikkontakt, og plasser et kronestykke på de synlige utstikkerne, sa stemmeassistenten.

KRITISERES: Den russiske influenseren Alla Bruletova har publisert flere videoer på Tiktok sammen med brunbjørnen Tom. Nå raser det inn med kommentarer. Video: Tiktok. Reporter: Maja Walberg Klev. Vis mer

Livsfarlig lek

Utfordringen begynte å gå på TikTok i fjor.

Målet med utfordringen var å produsere videoinnhold som skulle vise om man fikk støt eller ei - alt etter hvorvidt man satt støpselet akkurat for langt inn, eller akkurat utenfor.

Metaller leder strøm, og det å plassere et kronestykke i strømførende stikkontakter kan være livsfarlig.

- OMFG

Jentas mor, Kristin Livdahl, overhørte instruksjonene, og forteller om hendelsen på Twitter.

- OMFG, tiåringen min spurte akkurat Alexa på vår Echo om en utfordring, og dette sa hun, skriver Livdahl, og viser fram et bilde av det som ble sagt.

BBC skriver at Livdahl ropte «nei, Alexa, nei!» etter å ha overhørt utfordringen.

Hun forteller at hun ikke trengte å forhindre dattera i å ta utfordringen.

- Hun er for smart til å gjøre noe sånt, opplyser mora.

Gjør endringer

En talsperson for Amazon sier til CNN at de endret feilen så fort de ble kjent med den.

- Kundenes tillit er viktigste for oss, og Alexa er designet for å gi nøyaktig, relevant og nyttig informasjon til kundene. Så snart vi ble klar over denne feilen, var vi raske med å fikse det, sier talspersonen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer