Forbrukerombudet har mottatt klager på to alarmselskaper angående ulovlig bindingstid. Disse selskapene har villet binde kundene til en avtale i større grad enn det som er lov, ved å ha løpende bindingstid ett år om gangen.
Ikke nok med at du er bundet det første året du er kunde, men dersom du ikke sier opp innen en gitt frist, blir du automatisk bundet for nye år - også videre utover det første året.
Dette er ulovlig, ifølge Forbrukerombudet.
Les også: Tar 1.590 kroner for å demontere alarmen
Endrer praksis
– Vi har fått én klage på hvert selskap, og dette har gjort oss oppmerksomme på at det er en praksis som er lovstridig, sier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til DinSide.
Hun sier videre til DinSide at de har kontaktet de gjeldende selskapene og gjort dem oppmerksomme på den ulovlige praksisen - og krevd at de endrer dette.
Ifølge Skjelbostad har Hartz Security allerede sagt at de vil innrette seg, mens NorAlarm AS også har fått brev - men at de ikke har svarfrist riktig ennå.
– Men vi håper og tror at de vil innrette seg, sier Skjelbostad til DinSide.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger