Ut mot møbelgigant: - Veldig ekkelt

En senglevering fra Skeidar tok en ubehagelig vending for Hilde Midtgård Stephansen.

BLE SATT UT: Hilde Midtgård Stephansen (49) forteller at hun ikke «fikk lov» til å signere på mottak av vare fra Skeidar. Foto: Privat
BLE SATT UT: Hilde Midtgård Stephansen (49) forteller at hun ikke «fikk lov» til å signere på mottak av vare fra Skeidar. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det å bli møtt med en slik ytring i eget hjem, er for meg helt uakseptabelt. Jeg synes det er veldig ugreit å få en vare levert og oppleve grov trakassering «på kjøpet», forteller Hilde Midtgård Stephansen (49) til DinSide.

Det hele startet tilsynelatende greit. To montører kom hjem til henne for å levere, samt montere en seng hun kjøpte på møbelgiganten Skeidar i Asker.

Montørene, som ifølge Stephansen ikke hilste ved ankomst, reiv også ned et bilde i gangen hennes uten et ord. Selv om de effektivt monterte senga og ryddet opp etter seg, ble gleden ødelagt da hun skulle signere på mottak av varen.

Til tross for at 49-åringen sto klar til å motta signeringsterminalen, ble den forsøkt gitt til samboeren hennes. Likevel tok hun den bestemt.

«Å ja, er det kjerringa som bestemmer her?» skal den ene montøren ha sagt, ifølge Stephansen.

Varen var for øvrig kjøpt i hennes navn. Mens hun signerer faller følgende bemerkning:

«Hjemme hos oss er det mannfolka først, deretter ungene, så kjerringene og til slutt hundene.»

Provosert

Selv om handelen og monteringen gikk knirkefritt, er det den nedlatende holdningen 49-åringen ikke kan akseptere.

- Jeg kan ikke stilltiende akseptere slik oppførsel. Jeg mener at vi må protestere mot slike holdninger, ellers så aksepterer vi at vi er på vei mot et samfunn hvor diskriminering er lov. At folk tar seg denne rettigheten - det er i hvert fall ikke lov i mitt hjem, sier Stephansen.

49-åringen forteller at hun ble satt ut og veldig sint da hendelsen pågikk.

- Det er denne oppførselen mot meg som kvinne - at jeg ikke skulle «få lov» til å signere på at varen var mottatt, uten diskriminerende ytringer, som provoserte meg, utdyper Stephansen.

Hun er veldig glad for at hun ikke var alene hjemme, forteller hun.

- For det var veldig ekkelt å ha de montørene i huset mitt.

Les svaret til Skeidar lenger ned i saken.

VÆR FORSIKTIG: Denne rengjøringssprayen kan man se på flere sosiale medier, men det som kan være en fin måte å friske opp møbler, sengetøyet og kanskje lukten i hjemmet ditt på, kan også by på små problemer. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Sa han fikk sparken

Dagen etter tok hun kontakt med varehussjefen på Skeidar Asker.

- Han lurte på om jeg ønsket å snakke med montøren. Da undret jeg på hva jeg skulle snakke med han om, forteller Stephansen.

Videre forteller hun at varehussjefen takket henne for at hun hadde sagt ifra om hendelsen. Varehussjefen skal også ha sagt til Stephansen at vedkommende ble oppsagt på grunn av dette, men det har ikke Skeidar kommentert eller bekreftet overfor DinSide tross flere spørsmål om dette.

FORNØYD: 49-åringen er opptatt av å understreke at hun er veldig fornøyd med varen hun fikk. Foto: Privat
FORNØYD: 49-åringen er opptatt av å understreke at hun er veldig fornøyd med varen hun fikk. Foto: Privat Vis mer

Vil ha en endring

Varehussjefen på Skeidar tilbød 49-åringen et gavekort som kunne dekke transportutgiftene.

- Et gavekort er fint, men det er ikke viktig for meg. Jeg er mest opptatt av hva Skeidar gjør for at andre ikke skal få oppleve det samme som meg, forteller Stephansen.

Som en stor aktør, mener 49-åringen at Skeidar har et moralsk ansvar for å arbeide på systemnivå med holdningene og verdiene som skal representere bedriften.

- Det var aldri min intensjon at denne mannen skulle få sparken, det løser egentlig ingenting. Jeg er ute etter en endring, ikke etter å få tilbake penger, sier hun.

MOT MIDD: Du bør bytte sengetøy hver eller annenhver uke, for å forhindre at det hoper seg opp med husstøvmidd i sengen din. Video: Eilin Lindvoll. Klipp: Tobias Fjeldvang. Vis mer

- Skal ikke skje igjen

DinSide har vært i kontakt med varehussjefen ved Skeidar Asker, men vi ble henvist til kjededirektør i Skeidar, Egil Iversen.

- Vi mottok en henvendelse fra en kunde som hadde hatt en ubehagelig opplevelse med en av våre underleverandører. Vi har tatt opp saken med vår samarbeidspartner som sto for leveringen, og har en tydelig forventning om at det samme ikke skal skje igjen, skriver Iversen i en e-post til DinSide.

Videre forteller han at de er veldig lei seg for opplevelsen Stephansen har hatt i forbindelse med kjøpet sitt hos Skeidar.

- Skeidar beklager hendelsen på det sterkeste. Våre kunder skal alltid møtes med respekt og profesjonalitet, både av våre egne ansatte og våre samarbeidspartnere, sier Iversen.

Beklager

På spørsmål om hvorfor Stephansen ble spurt om hun ønsket å snakke med montøren i etterkant av hendelsen, svarer kjededirektøren:

- Skeidar har den største forståelse for at hendelsen har vært svært ubehagelig, og har ønsket å håndtere saken på best mulig måte. Vi beklager hvis vår håndtering har vært en ytterligere belastning for kunden.

Noen dager etter hendelsen, forteller 49-åringen at hun fikk levert et gavekort av varehussjefen ved Skeidar Asker.

- Jeg sender det videre til krisesenteret i Asker og Bærum, sier Stephansen.

Kjededirektøren i Skeidar forteller at de opplever at kunden er fornøyd med responsen deres.