Vifte uten blader

IFA 2010: Dyson Air Multiplier er en vifte, samtidig som den ikke er en vifte i det hele tatt.

MEN HVOR ER BLADENE? Dysons designvifte ser nesten ut som en optisk illusjon, men den blåser godt til tross for manglende blader. Foto: Per Ervland
MEN HVOR ER BLADENE? Dysons designvifte ser nesten ut som en optisk illusjon, men den blåser godt til tross for manglende blader. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De merkebevisste har sannsynligvis lenge kjent til Dyson. De leverer blant annet poseløse støvsugere med et design som er alt annet enn vanlig i norske, støvete hjem.

Denne vifta er også oppsiktsvekkende, men ikke først og fremst på grunn av designet, men fordi designet ser ut til å mangle noe: Blader.

Se flere nyheter fra IFA 2010, verdens største elektronikkmesse, her!

Lufta er for alle - og over alt

Vifter har nemlig tradisjonelt sett blader, men det finnes som kjent flere måter å flytte luft på. Det vet alle som har pustet tungt etter å ha bladd gjennom kanallista på kabel-TV-dekoderen for sjuende gang uten å finne noe å se på.

Dysons vifte trekker først og fremst luft inn gjennom lufthullene i foten, men den bruker etterhvert også luft fra rommet bak den store sirkelen, nærmere bestemt den delen av rommet hvor lufta ikke sendes ut.

Ifølge tall fra produsenten flyttes opptil 20 liter luft inn i enheten per sekund ved hjelp av en stillegående, børsteløs motor, nok til å skape et godt utgangspunkt for avkjøling av stakkaren som sitter i en altfor varm stue eller i et brennhett kjøkken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer