Vil ha egen tvistenemnd for TV-klager

Forbrukerrådet vil ha eget tvisteløsningsutvalg for TV-leverandører.

Få ting får nordmenn SÅ irriterte som når TV-en ikke virker.  Foto: colourbox.com
Få ting får nordmenn SÅ irriterte som når TV-en ikke virker. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tar du TV-en fra en gjennomsnittsnordmann, tar du livsgleden fra ham. Men visste du at du egentlig ikke kan klage på problemer knyttet til TV-sendinger til Forbrukerrådet?

Problematisk

I en rekke artikkelserier på DinSide i år har vi tatt opp problemer knyttet til de nye digitale TV-sendingene. Også Forbrukerrådet har merket seg at det er mye problemer.

- Vi får cirka 2.000 klager på de fire største leverandørene per år. Det er ikke veldig mye, når man ser hvor mange kunder de har, sier Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet til DinSide.

Klagene fordeler seg proporsjonalt i forhold til størrelsen på de ulike leverandørene i forhold til størrelse. - Vi får cirka 110.000 henvendelser per år, så da er egentlig ikke 2.000 mye.

Forbrukerrådet: Krev prisavslag dersom TV-boksen fusker .

Det er likevel 2.000 klager for mye. Spesielt siden Forbrukerrådet ikke nødvendigvis er riktig instans å henvende seg til. Er det feil med selve TV-en kan du klage dette inn til Forbrukertvistutvalget. Men leveransen av TV-sendinger dekkes ikke av Forbrukerkjøpsloven fordi det er en tjeneste, ikke en vare.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.