Vil ha egen tvistenemnd for TV-klager

Forbrukerrådet vil ha eget tvisteløsningsutvalg for TV-leverandører.

Få ting får nordmenn SÅ irriterte som når TV-en ikke virker.  Foto: colourbox.com
Få ting får nordmenn SÅ irriterte som når TV-en ikke virker. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tar du TV-en fra en gjennomsnittsnordmann, tar du livsgleden fra ham. Men visste du at du egentlig ikke kan klage på problemer knyttet til TV-sendinger til Forbrukerrådet?

Problematisk

I en rekke artikkelserier på DinSide i år har vi tatt opp problemer knyttet til de nye digitale TV-sendingene. Også Forbrukerrådet har merket seg at det er mye problemer.

- Vi får cirka 2.000 klager på de fire største leverandørene per år. Det er ikke veldig mye, når man ser hvor mange kunder de har, sier Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet til DinSide.

Klagene fordeler seg proporsjonalt i forhold til størrelsen på de ulike leverandørene i forhold til størrelse. - Vi får cirka 110.000 henvendelser per år, så da er egentlig ikke 2.000 mye.

Forbrukerrådet: Krev prisavslag dersom TV-boksen fusker .

Det er likevel 2.000 klager for mye. Spesielt siden Forbrukerrådet ikke nødvendigvis er riktig instans å henvende seg til. Er det feil med selve TV-en kan du klage dette inn til Forbrukertvistutvalget. Men leveransen av TV-sendinger dekkes ikke av Forbrukerkjøpsloven fordi det er en tjeneste, ikke en vare.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer