Forbrukerrådet og den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC har i dag klaget Nintendo inn for Europakommisjonen og Forbrukertilsynet.
Årsaken er en feil ved håndkontrolleren som følger med spillkonsollen, som gjør kontrollerne ubrukelige.
- Kontrollere som har feilen vil ikke lenger kunne brukes til å spille med, da spillfiguren beveger seg selv uten at brukeren beveger på kontrollstikken, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

Fjernet fra PlayStation
1600 klager i Norge
Nintendo har solgt over 68 millioner Nintendo Switch-konsoller i hele verden, mange av disse i Europa.
Totalt er 25 000 forbrukerklager samlet inn fra hele Europa, inkludert Frankrike, Belgia, Nederland, Portugal, Italia, Slovakia, Slovenia og Hellas.
– I Norge har Forbrukerrådet alene samlet inn over 1600 klager fra forbrukere som har opplevd problemer med sin Nintendo Switch, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Feilen med håndkontrollerne har fått et eget navn, «Joy-con drift», og ifølge The Verge er det to hovedteorier om hva som forårsaker problemet:
#1) at støv og skitt finner vei inn i håndkontrollen og
#2) at selve kontaktene innvendig blir nedslitt over tid.
Det kan være andre årsaker også, men Nintendo har ikke gått ut med noen forklaring, ifølge The Verge.
- For kort levetid
Klagene som er sendt til Europakommisjonen og Forbrukertilsynet knytter seg til at produktet går i stykker lenge før forventet endt levetid, såkalt «førtidig foreldelse».
Ifølge Forbrukerrådet viser tilbakemeldingene fra forbrukerne at kontrollerne går i stykker i løpet av de to første åra de er i bruk.
Organisasjonene påpeker også at Nintendo ikke har informert forbrukere om dette selv etter at problemet ble kjent. Selskapet har heller ikke tatt grep for å fikse problemet i nye modeller av Nintendo Switch.
Klagen er basert på direktiv om urimelig handelspraksis, som er innført i norsk rett igjennom markedsføringsloven, heter det i pressemeldingen.

Får heve kjøpet
Krever at Nintendo forpliktes til å reparere
Sammen med BEUC oppfordrer Forbrukerrådet til tiltak både nasjonalt og på EU-nivå.
– Det er en klar forventning om at Nintendo må forpliktes til å reparere disse feilene, samt at nye kontrollere må lages slik at de ikke feiler på samme måte, sier Thomas Iversen.
– Forbrukere må i alle tilfeller kunne forvente å få informasjon før kjøp dersom produktene eller deler av dem har lavere holdbarhet enn det man med rimelighet kan forvente.
I tillegg mener Forbrukerrådet at forbrukerne her rett på kostnadsfri reparasjoner av ødelagte håndkontrollere.
– Vi forventer at Nintendo kommer en løsning for de tusenvis av forbrukerne som har eller har hatt ødelagte kontrollere. Mange har antakelig også kjøpt seg nye håndkontrollere, da de har trodd at den har blitt skadet i bruk, sier Iversen.

TEST: - Herregud, så slitsomt!
Saksøkt
Allerede i juli 2019 dukket de første rapportene om «Joy-Con drift» opp på spillnettstedet Kotaku.
I kjølvannet av dette skal Nintendo ha tilbudt gratis reparasjoner av håndkontrolleren, skriver The Verge, men dette tilbudet har ikke vært tilgjengelig i europeiske land.
Nintendo har også fått flere søksmål mot seg. Det ferskeste dukket opp i Canada for ei uke siden, skriver IGN.
Nintendos toppsjef, Shuntaro Furukawa, kom i fjor med en beklagelse overfor brukere i en åpen spørsmålsrunde.
– Vi vil beklage overfor alle våre kunder som har opplevd problemer med Joy-Con-kontrollerne våre. Vi vil gjøre vårt beste for å sikre at kundene våre kan bruke tjenestene og produktene vi leverer uten å måtte bekymre seg, sa Furukawa, ifølge Tek.
Vi har bedt Bergsala, som er den offisielle distributøren av Nintendo i Norge, om en kommentar, men har foreløpig ikke fått svar.