470.000 kunder mister kanaler og strømmetjenester

Brudd i forhandlinger om distribusjonsavtale fører til at 470.000 kunder mister kanaler og strømmetjenester allerede mandag.

MISTER KANALER OG STRØMMETJENESTER: 470 000 Telia-kunder mister fra mandag tilgangen til kanalene TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History, V Sport+, V Sport, V Premium, V Film Family og V Sport Golf kuttes. Og i tillegg påvirkes strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter. Foto: NTB scanpix
MISTER KANALER OG STRØMMETJENESTER: 470 000 Telia-kunder mister fra mandag tilgangen til kanalene TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History, V Sport+, V Sport, V Premium, V Film Family og V Sport Golf kuttes. Og i tillegg påvirkes strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nent Group og Telia har ikke blitt enige om en ny distribusjonsavtale.

Dermed mister om lag 470.000 kunder tilgangen til kanaler som TV3, V4 og TV6 fra mandag.

– Vi har dessverre ikke klart å bli enige om en ny avtale innen tidsfristen for utløp av tidligere avtale, og det beklager vi veldig overfor alle våre kunder, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge, i en pressemelding.

Telia er innstilt på å finne en løsning og håper at motparten Nent også er det, understreker Kaalen. Han sier kjernen i konflikten er kundens valgmulighet og at de ikke skal måtte betale for innhold som de ikke vil se.

Tilgangen til kanalene TV3, V4, TV6, Viasat Nature, Explorer, History, V Sport+, V Sport, V Premium, V Film Family og V Sport Golf kuttes. Og i tillegg påvirkes strømmetjenestene Viaplay og Filmfavoritter.

Kommersiell sjef Kim Poder i Nent Group sier distribusjonssamarbeidet må være «riktige for begge parter» og at det må tilrettelegges for «tilgjengeliggjøring på operatørens plattform».

– Hvis ikke dette blir oppnådd, så kan kundene få glede av innholdet vårt gjennom et eget abonnement på Viaplay eller via Nent Groups øvrige partnere i distribusjonsmarkedet, sier Poder og viser til at selskapet har avtale med andre distributører i Norge.

- Kan ikke akseptere det

Telia beklager overfor sine kunder i en pressemelding på sine nettsider.

Der skriver de at målet fremdeles er å komme til enighet om en ny avtale som vil sikre at kundene har tilgang til et mest mulig fleksibelt tv-tilbud.

Telia understreker at fundamentet i deres TV-tilbud er fleksibilitet, hvor kundene selv velger de kanalene og strømmetjenestene de ønsker.

«Nent vil at alle våre kunder skal være med å betale for deres kanaler, slik som for eksempel dyre sportsrettigheter, uansett om man er interessert i innholdet eller ikke, og det kan vi ikke akseptere», skriver Telia.

Dette får du i kompensasjon

Ifølge Telia, får kunder følgende kompensasjon for de innholdet som ikke er tilgjengelig lenger:

  • Frem til vi har kommet til enighet om en ny avtale med NENT, får du 25 ekstra poeng som du kan bruke i Valgmenyen til å velge blant et stort utvalg strømmetjenester eller andre TV-kanaler.
  • De 25 ekstra poengene beholder du ut mars. Dersom du ønsker å beholde det samme innholdet etter at poengene er borte, kan du velge det inn igjen i Valgmenyen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer