Plages du av uønskede annonser? Da kan et lite kjent nettsted som ble til på grunn av noen EU-regler være til hjelp.
I 2011 bestemte EU at annonseleverandørene måtte opprette et selvregulerende organ, akkurat som elektronikkbranjens CE-merke.
Resultatet ble nettstedet Your Online Choices, der også nordmenn kan bestemme hva slags nettannonser de vil ha.
- Altfor få nordmenn vet om at dette nettstedet finnes, og vi hadde gjerne sett at flere brukte det, uttalte daglig leder Kenneth B. Eriksen i INMA (Interesseorganisasjonen for digital markedsføring og kommunikasjon) til Dinside da vi første gang skrev om det i 2014.
Hensikten er god, men...
Annonser på nettet er først og fremst til for at du skal bli informert om varer og tjenester som finnes der ute.

Moderne nettannonser tar steget videre. Gjennom «småkaker» (cookies, informasjonskapsler) prøver leverandørene å gjette hva du er interessert i, basert på nettsider du tidligere har sett på.
Noen synes dette er nyttig. Andre synes det er plagsomt, og vil helst ha seg frabedt at Google, Facebook eller andre vet noe om privatlivet deres.
Heldigvis finnes det mange måter å verge seg på.
Det kjappeste og enkleste er å sette nettleseren i privatmodus.
Du kan også endre innstillingene slik at nettleseren ikke bruker informasjonskapsler eller rett og slett klikke på det lille krysset i hver av annonsene du ikke liker.
Og er du logget inn på din Google-konto, kan det være smart å logge seg ut for å unngå å bli «forfulgt». Google gir deg også mulighet til å sperre for annonseleverandører via denne nettsiden.

Er du helt allergisk mot annonser kan du via programvare sperre for spesifikke adresser (for eksempel ads.ak.facebook.com) eller bruke et nettlesertillegg som AdBlock. Men dette kan vi jo ikke anbefale - det truer levebrødet til annonsefinansierte nettsteder som Dinside.
Steg for steg
På Your Online Choices kan du ikke blokkere annonser, bare velge om de skal følge aktiviteten i din nettleser.
Etter å ha gått inn på nettsiden velger du først Norge som land. Deretter følger du denne oppskriften:
- Gå inn på Dine valg
- Vent til nettsiden har hentet inn all informasjon om selskapene som «plager» deg.
- Velg de selskapene som leverer til deg og skru følgeannonser av eller på. Selskaper merket med spørsmålstegn leverer ikke annonser til deg nå, men det kan være lurt å skru dem av om du ikke ønsker følgeannonser fra dem i framtida.
- Ferdig!

Slutt å reklamere for ting jeg kjøpte for fem minutter siden!
Du trenger ikke å lagre - valgene dine blir automatisk registrert.
Vær likevel oppmerksom på to ting: Det kan ta noen dager før valgene dine tar effekt. Og noen nettsteder, som Google og Facebook, kan være utilgjengelige i listen på grunn av stor trafikk. I så fall er det bare å prøve senere.
Mindre treffsikkert
Ved å skru av Google og Facebook og et titalls andre annonseleverandører opplevde vi at annonsene ble mindre treffsikre og dermed mindre interessante for oss.
Samtidig satte vi pris på å slippe annonser for varer og tjenester vi har søkt på, men som vi allerede har kjøpt eller ikke er interessert i lenger.
Om Youronlinechoices.eu er nyttig eller ikke, er det opptil deg selv å avgjøre. Selv skrudde vi på følgeannonsene igjen, i håp om at Google og Facebook og alle de andre langsomt, men sikkert lærer hva vi egentlig er ute etter.
LES OGSÅ:
Nå advarer Google mot svindel-annonser
«Privat» nettlesing - her er fallgruvene
Se opp for falske Facebook-annonser