Amazon med nye Kindle-brett

To nye Android-brett, ett nytt lesebrett og priskutt på den billigste modellen.

Amazon-sjef Jeff Bezos presenterte nye Kindle-modeller i går kveld norsk tid. Foto: Patrick Fallon/Bloomberg/All over press
Amazon-sjef Jeff Bezos presenterte nye Kindle-modeller i går kveld norsk tid. Foto: Patrick Fallon/Bloomberg/All over press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Artikkelen er oppdatert (se nederst)

I går kveld norsk tid viste Amazon frem sine nye produkter for høsten. Selskapets Kindle Fire-serie er Android-baserte nettbrett, men der Amazon har modifisert på svært mye. De har blant annet sin egen app-butikk i stedet for Google Play-butikken, og selger både bøker, filmer og musikk til nedlasting.

Den nye toppmodellen, Kindle Fire HD, har en skjermstørrelse på 8,9 tommer (IPS-skjerm) med en oppløsning på 1920x1200. Tykkelsen er 8,8mm og nettbrettet veier 575 gram.

På innsiden sitter det en TI (Texas Instruments) OMAP 4470-prosessor. Den har fire kjerner – en dobbeltkjernet ARM Cortex A9 (inntil 1,8GHz) og to Cortex M3-kjerner (266MHz) som håndterer lettere oppgaver slik at batteriet spares.

Kindle Fire HD har også frontmontert kamera og HDMI-utgang. Det er også det første nettbrettet som støtter både 2,4GHz og 5GHz-frekvensbåndet (MIMO), og Amazon hevder at trådløst nett derfor blir inntil 41% raskere enn den nyeste iPad-modellen.

Prisingen er også aggressiv – $299 for 16GB WiFi og $499 for 32GB WiFi+4G (LTE). Til sammenligning koster 32GB WiFi/4G-utgaven av iPad $729 i USA, mens 16GB WiFi-versjonen koster $499.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer