iPhone 13 Face ID

Apple snur

Selskapet har fått kritikk for iPhone 13-krav, men planlegger endringer i en programvareoppdatering.

IPHONE 13: Dersom et ikke-autorisert verksted bytter skjerm på iPhone 13, vil Face ID slutte å fungere. Nå varsler Apple endring. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
IPHONE 13: Dersom et ikke-autorisert verksted bytter skjerm på iPhone 13, vil Face ID slutte å fungere. Nå varsler Apple endring. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kort tid etter lanseringen av iPhone 13 ble det klart at det ikke er lurt å bytte skjermen på mobilene selv, dersom den skulle knuse eller ta skade slik at det var på tide å skifte den ut.

Nettstedet iFixit avdekket nemlig at ansiktsgjenkjenningen Face ID deaktiveres når iPhone 13-skjermen byttes av et ikke-autorisert verksted, noe som blant annet fikk «retten til å reparere»-forkjempere til å reagere. Apple har nemlig tidligere fått kritikk for å jobbe mot slike lover.

Gjør helomvending

Nå ser det ut til at Apple snur.

Hvis man bytter en iPhone 13-skjerm uten å overføre en mikrokontroller fra den gamle til den nye, slutter Face ID å fungere. En prosess som ifølge iFixit er svært krevende, både tidskrevende og fordi reparatøren er avhengig av spesialutstyr.

Men Apple forteller nå at de vil endre på dette.

– En løsning blir tilgjengelig i en kommende programvareoppdatering, sier Apple til Engadget.

At en reparatør ikke er avhengig av å overføre mikrokontrolleren, vil i så fall gjøre det mye enklere for ikke-autoriserte verksteder å skifte skjerm på iPhone 13-serien.

Når denne programvareoppdateringen blir tilgjengelig, forteller Apple ingenting om.

Reagerte

Right to Repair Europe omtalte iFixits avsløring som «ekstremt dårlige nyheter for uavhengige reparatører som allerede har utfordringer med å fikse Apple-produkter».

– Da vi fant ut at det ikke ville være mulig å erstatte en enkel skjerm på iPhone 13 uten å miste Face ID, tenkte vi med en gang at markedet for uavhengig reparasjon ville bli sterkt påvirket, uttalte Alexandre Issac, grunnlegger av franske Repair Academy, overfor Right to Repair Europe.

Organisasjonen skrev også at selv om det ikke er kjent om det er en programvarefeil eller en funksjon, « framhever det den bekymringsfulle holdningen Apple har når det kommer til reparasjon».

Apple har så langt ikke kommentert hva som er årsaken til at reparatører inntil videre må overføre mikrokontrolleren og hvorfor de nå lover endringer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer