Amazon Prime Video

- Bare starten

Hvis du vil slippe reklame på Amazon, må du snart betale ekstra.

PRIME VIDEO: Teknologiekspert Magnus Brøyn tror at dette bare er starten. Foto: Privat
PRIME VIDEO: Teknologiekspert Magnus Brøyn tror at dette bare er starten. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Neste år vil strømmetjenesten Amazon Prime Video vise annonser under filmer og TV-serier.

I en e-post til kundene skriver Amazon at dette «gjør at vi kan fortsette å investere i spennende innhold og fortsette å øke den investeringen over en lang periode» og lover samtidig at det vil være «betydelig færre annonser enn reklamestøttede TV-kanaler og andre strømmetjenester for TV».

NYE REGLER: Er du glad i nettshopping, og spesielt fra utlandet, bør du være klar over de nye reglene som gjelder fra 1. januar. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Må betale ekstra for å slippe

Dersom kundene ikke ønsker å se annonser på Prime Video, må de betale 3 dollar, rundt 30 kroner, ekstra i måneden i tillegg til det vanlige abonnementet.

Endringen blir ikke spesielt godt mottatt av brukerne, og nettstedet The Independent siterer flere som har uttrykt sin misnøye i sosiale medier.

- Seriøst? Jeg må være ærlig med dere, dette er dråpen. Å legge til et gebyr for å slippe annonser, selv etter å ha vært Prime-medlemmer i årevis. Kvaliteten på Amazons tjenester og produkter har gått nedover, samtidig øker de prisene og nå fjerner de ting vi hadde som fordeler av å være Prime-medlem. Nå må vi betale enda mer for å få de fordelene tilbake. Jeg har fått nok, skriver en Twitter/X-bruker.

- Iser i rubben

Teknologiekspert Magnus Brøyn tror dette bare er starten og omtaler det som en medieevolusjon at flere nå innfører et reklamealternativ på sine strømmetjenester.

- Men egentlig ingen revolusjon, selv om det iser i rubben når tradisjonelle strømmegiganter, som Amazon Prime, begynner å ta betalt for at du skal unngå å se reklame på en betalingstjeneste. Ettersom de historisk ikke har tilbudt klassisk medieinnhold som TV-nyheter eller mye annet tilhørende innhold, forteller han.

Brøyn forklarer at det er i ferd med å bli helt vanlig å betale for å unngå å se reklame, og sammenlikner Amazons nyhet med en forsinket julekalender.

- Først betaler du for tjenesten i luke 1, så må du betale litt mer i luke 2 for å unngå å se reklame. Fremover må du nok heller forberede deg på at det dukker opp stadig nye luker, i et mediemarked hvor aktørene jager nye inntektskilder i takt med at nordmenn og andre nå kutter i strømmeabonnementene, da man gjerne gjennomgår dette i ei tid da økonomien er litt trangere.

Brøyn tror samtidig at flere vil sette pris på denne utviklingen, ved at de selv kan bestemme om de vil betale for å unngå reklame, noe han mener gir større valgfrihet og økt dynamikk i tilbudet av ulike tjenester.

- Helt betydningsløst er ikke dette for oss her på berget. Den nye betalingsmuligheten avdukes samtidig med at selskapet satser tungt på eget, norsk TV-innhold i Norge, deriblant med den ferske TV-serien «LOL: Den som ler sist». Det er jo litt LOL at denne løsningen kommer nå, kan du si. Selv om dette nok er en av mange tilfeldigheter, så er det ingen rask og enkel vei til suksess, heller ikke for de aller største globale aktørene.

- Kommer flere tjenester til å følge etter?

- Det er naturlig at flere aktører kommer til å følge etter dette og det er interessant å se hva Netflix gjør på litt sikt, ettersom også den største giganten leter med lys og lykte etter nye inntektsstrømmer og mer fleksible abonnementsløsninger, sier Brøyn og peker samtidig på at Netflix i det siste har vært opptatt av å begrense muligheten for at flere husholdninger kan dele på ett abonnement.

- 2024 kommer til å bli et tøft medieår, og det er i ruglete farvann at vi får nye løsninger og nye tilbud. Det er naturlig at flere følger etter, da norske og nordiske aktører som TV2 Play og Discovery+ allerede har tilbudt denne typen abonnement en god stund, noe ganske mange har uttalt at de egentlig synes er helt greit, ettersom det gir større valgfrihet.

Lanseres i slutten av januar

I USA trer endringen i kraft 29. januar. Det er foreløpig ikke kjent når norske Prime Video-kunder vil se annonser.