Ble møkk lei av reklame-blokkering

Amerikansk nettavis tok affære og lanserte en løsning.

KLAR MELDING: Slik håper Neowin at leserne enten vil godta å se annonser, eller betale for å slippe dem. (Skjermdump)
KLAR MELDING: Slik håper Neowin at leserne enten vil godta å se annonser, eller betale for å slippe dem. (Skjermdump) Vis mer
Publisert

Hvordan skal uavhengige, gratis nettsteder overleve, uten reklame og uten at leserne vil betale for innholdet? Svaret er veldig enkelt: Det går ikke. Det koster å lage journalistikk, videreutvikle løsninger, leie båndbredde og drifte servere.

Og når over halvparten av leserne dine bruker verktøy som fjerner reklamen fra sidene dine, kan veien til avgrunnen være kort.

Lanserte mottrekk

Det var dette som var realiteten for det amerikanske teknologinettstedet Neowin. Nettstedet har servert tester og nyhetsartikler til leserne sine i 19 år, men har lenge slitt med å tjene penger - nettopp på grunn av dårlige visningstall for annonsene. Da de undersøkte problemet nærmere, viste det seg at over halvparten (51 prosent) brukte verktøy som effektivt fjernet annonsene fra sidene deres.

Derfor bestemte de seg for å lansere et mottrekk: Ved hjelp av et kartleggingsverktøy oppdager de når nettleseren har aktivert slike verktøy. Dersom dette er tilfelle, vil det dukke opp en boks på skjermen som forklarer hvorfor slike løsninger er et problem, og samtidig foreslår den noen tiltak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer