I 1989 ble organisasjonen ELSPA (European Leisure Software Publishers Association) stiftet, og organisasjonen har økt fra 12 medlemmer ved starten til over hundre i dag. Den omfatter både produsenter og utgivere av interaktive underholdningstitler.
Alle medlemmer av ELSPA er forpliktet til å følge visse regler som er satt opp. Disse reglene styrer blant annet hvordan emballasje og reklame skal utformes. Det finnes forskjellige krav, men målsettingen er å gjøre informasjonen på spilleskene mer ærlig, så du som kjøper tydelig skal kunne vite hva du kjøper. Og når du tar barna med i butikken, skal du være trygg på at de slipper å se vold, sex og andre upassende saker som reklame for ulike spill.
Aldersanbefaling fra produsenten
I tillegg tar ELSPA seg også av aldersanbefalinger på spill og annen interaktiv underholdning. Det kan ved første øyekast virke merkelig at produsentene selv skal bestemme hvilken aldersgruppe spillene skal passe for, men her finnes det kontrollinstanser.
Prosessen starter med at produsentene fyller ut en veiledning der de svarer på forskjellige spørsmål om hva spillet inneholder av f.eks. sex, vold og banning. Ut fra dette arbeidet setter produsenten en anbefalt aldersgrense. Anbefalingen går bare på hva slags innhold som forekommer i spillet, og ikke f.eks. på vanskelighetsgrad.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger