Corel utfordrer Microsoft

Corel har annonsert at de skal gi Linux et nytt og brukervennlig ansikt, og nå er produktet klart. Det ble lansert med brask og bram på Comdex.

Corel utfordrer Microsoft
Publisert

Corel satser sterkt på å gjøre Linux tilgjengelig for store brukergrupper. Det viktigste våpenet i denne sammenhengen er å lage en vesentlig mer brukervennlig løsning for installasjon og konfigurasjon av systemet. Andre leverandører har også forsøkt dette, med vekslende hell.

Rask installasjon

Tidligere har Corel påstått at hele installasjonen bare skulle bruke 6 minutter, men dette har blitt tonet ned. Likevel vil den typiske installasjonen bruke under 20 minutter, som er raskere enn en installasjon av Windows 98.

Installasjonsprogrammet støtter også automatisk konfigurasjon av PCI-kort, mens ISA-kort må installeres manuelt.

Å finne riktig grafikkmodus for det grafiske brukermiljøet har vært et vanskelig område for mange andre Linux-installasjoner. Her har Corel lagt ned mye arbeid, og takler dette langt bedre enn konkurrentene. Det er i hvert fall ikke vanskeligere enn å gjøre de samme innstillingene i Windows.

Det er selvfølgelig lagt til rette for dual-boot, hvor du kan velge under oppstart om du skal starte Corel Linux eller Windows

Filkompatibel med Windows

Navigering i filsystemet gjøres med Corel File Manager. Denne er til forveksling lik Windows sin variant i funksjonalitet. Du får oversikt over alle typer media og slipper å 'mounte" flyttbare enheter før du kan lese data som er vanlig på andre installasjoner av Linux.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer