Creative i jungelen - viktig med lydkort?

Creative presenterte sitt omfattende produktspekter i en av Oslos hemmelige jungler. Vi var tilstede.

Publisert
Sist oppdatert

Det viste seg at jungelen var 2-dimensjonal og når vi inkluderte den tredje og fjerde dimensjonen befant vi oss i en smakfullt innredet leilighet i Vika i Oslo. Det var faktisk bare to av veggtapetene i kjøkkenet som sto for jungelinnslaget.

På den annen side, Creative, som altså var vertskapet for anledningen byr på et produktomfang på lydsiden som for mange brukere er en del av en jungel. Det finnes mange varianter av hver produkttype, ofte med små prisforskjeller seg i mellom, og det totale utvalget kan være like overveldende som som det første møtet med en virkelig jungel. Og Creative er ikke den eneste leverandøren.

Her skal vi begrense oss til lydkortene.

Creative startet det hele med sitt Soundblaster lydkort, som introduserte lyd på PCer. Dette var det første skrittet for PCen på veien fra ren kontormaskin begrenset til tekst, grafer og tall over til underholdningsmaskin og produksjonsverktøy for media.

I dag er lydkortet skjøvet mer i bakgrunnen, for de fleste brukere er det tilstrekkelig med lyden som tilbys integrert i brikkesettet på hovedkortet. Den integrerte lydbrikken er jo ikke lenger noen nødløsning som gir fra seg et bip i ny og ne når det skjer en feil, men et flerkanals vidunder som byr på både surround-lyd i flere kanaler og DSP-effekter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer